Det sägs att längden på ledningen från en elektronisk transformator, t.ex. till 12V halogenlampor, inte bör överstiga 2 m. Pga att då strålar sekundärledningen för mkt, med för stora effektförluster?

Är det någon som har lite fakta kring detta?

En elektronisk transformator fungerar väl så att ingående växelström likriktas, hackas upp till en högfrekvent ström som sen kan transformeras i en transformator med liten kärna. Om den sekundära strömmen sänds ut direkt utan likriktning och filtrering så kommer den att bestå av en högfrekvent ström och ledningen kommer att fungera som en strålande antenn. Och tydligen så är det stora effekter det handlar om, många ggr större än de omdiskuterade mobil-strålningen?
 
Har gått i samma funderingar som du. Många säger på att på grund av den höga frekvensen 25-50 kHz så får kabeln från elektronisk transformator ej överstiga 2m då denna då blir en kraftig störkälla. En annan elektriker som jag pratade med idag sa att det var ok under förutsättning att kabeln dimensioneras för den ökade strömstyrkan (t.ex. 3x20 x 5m = 2.5 mm2) samt att alla kablar från trafon ska vara av samma längd.

Men så finns det 12v halo i färdiga kit som ibland har längre sekundärkabel, har sett med 3.5m, visserligen med ganska låga W.

I min första installation så körde jag den säkra varianten och körde på 2m, i köket och vardagsrummet ska jag dock ha 3 spots längs en vägg och då vet jag inte om jag kan få 2m att räcka (ska ha dessa på en fjärrdimmer).
 
fredl skrev:
I min första installation så körde jag den säkra varianten och körde på 2m, i köket och vardagsrummet ska jag dock ha 3 spots längs en vägg och då vet jag inte om jag kan få 2m att räcka (ska ha dessa på en fjärrdimmer).
Dimmern kör du ju på primären och då är avstånd inget problem :D. Då kan du alltid ha trafon så nära spottarna som möjligt.

Vid beslutet om vår stundande köksrenovering så blev det en traditionell trafo med järnkärna för att avståndet skulle bli för stort (skall montera spottar under skåpen i nytt tunt material och dra kablar efter väggen upp på skåpen, vissa spottar kommer att vara mer än 5 meter kabel från trafon).
 
fredl skrev:
Har gått i samma funderingar som du. Många säger på att på grund av den höga frekvensen 25-50 kHz så får kabeln från elektronisk transformator ej överstiga 2m då denna då blir en kraftig störkälla. En annan elektriker som jag pratade med idag sa att det var ok under förutsättning att kabeln dimensioneras för den ökade strömstyrkan (t.ex. 3x20 x 5m = 2.5 mm2) samt att alla kablar från trafon ska vara av samma längd.

Men så finns det 12v halo i färdiga kit som ibland har längre sekundärkabel, har sett med 3.5m, visserligen med ganska låga W.

I min första installation så körde jag den säkra varianten och körde på 2m, i köket och vardagsrummet ska jag dock ha 3 spots längs en vägg och då vet jag inte om jag kan få 2m att räcka (ska ha dessa på en fjärrdimmer).
Det är väl säkert olika på olika switchnätdelar om de verklgen skickar ut högfrevkensjox, och i så fall med vilken vågform, eller om utgången ä rlikriktad?

Man kan ju i vilket fall som helst ha skärmad kabel, och då kan den vara hur lång den vill om skärmningen är rätt utförd.

Dessutom är det inte elsäkerhteverket utan PTS som klagar, elektrikern kan nog aldrig bli av med elbehörigheten om PTS klagar, så han lägger nog inte så stor vikt vid att hålla sig till reglerna med avseende på radiostörningar som när det gäller elsäkreglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.