Om Du installerar en värmepump och deklarerar sanningsenligt bestraffas Du av  staten för att Du är energimedveten. Detta görs genom att  taxeringsvärdet höjs (2p)

Skriv till Din politiker och tala om vad Du tycker om detta. Riksdagen kommer snart att rösta om vårproppen
Adresser till de folkvalda hittar Du på http://www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/index.asp

Brevet kan kanske göras som kedjebrev
Det vore bra om Du get brevet an annan utformning så att det blir lite variation på argumenten...

hälsar Sarastro.
P.S Tamina hälsar ochså


 
Klassificera värmeenergi från värmepumpar som grön energi

Ärade folkvalde!

Jag ber Dig agera för att minska häftigheten i den kommande energikrisen genom att befrämja bruket av värmepumpar för uppvärmning av bostadshus och lokaler samt för produktion av varmvatten.
Värmepumpar tar det mesta av sin avgivna energi ur av solen generad värme, lagrad i luft, berg eller jord och de borde jämställas med gröna energikällor. Dessa har tidigare prioriterats av riksdagen. (se Anm1)
De mera avancerade typerna av värmepumpar kan användas även vid mycket låga yttertemperaturer, men är kapitalkrävande. Anskaffningskostnaderna är så höga att den kalkylmässiga återbetalningstiden vid installation i tilläggsisolerade mindre fastigheter börjar närma sig pumpens tekniska livslängd.
Jag har därför bett Dig att verka för att slopa den straffskatt som nu tas ut för värmepumpar i form av förhöjd fastighetsskatt. Jag begär således inte subventioner, bara en tydlig markering av att samhället gärna ser att alla bidrar till att minska energibehovet! Den innevarande perioden med att lägga vårproppen med efterföljande behandling av denna är ett gyllene tillfälle att agera!
Som ett exempel på en enkel skatteteknisk lösning föreslår jag att fastighetsskatten under de första 10 åren minskas med ett belopp svarande mot skattesatsen för fastighetsskatten gånger pumpanläggningens investeringskostnad

Avslutningsvis vill jag nämna att jag inte är en representant för pumpindustrin. Nej, jag är (skriv vad som passar t ex lantbrukare, pensionär, arbetare, tjänsteman, lärare etcetc )
Men jag har också kommit till insikten om att de dyra bergvärmepumparna troligen är den värmekälla som är den minst otympliga av de möjliga alternativen i tätbebyggelse om man inte får tillgång till fjärrvärme. Riksdagen prioriterar pellets och ved med motiveringen att de är gröna. Trots att de producerar rökgaser. Bra och ekonomiska för stora panncentraler. Men inget för småhus belägna på stadstomter, tycker jag

I förhoppningar om bra beslut som tjänar landet och på sikt världens energisituation i stort

namn
adress


Anm 1
Det som skrivits i anslutning till utredningen om förmögenhetsskatterna tyder dock på att denna syn håller på att grumlas eftersom man tänker sig att lägga extra skatt på vattenkraften men inte på vindkraften. (Snyggare vore ju att finna en laglig grund för att höja taxeringsvärdet på vattenkraftanläggningarna till en realistisk nivå, Detta om man vill få in miljonerna)


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.