Jag bygger ett 14 meter långt vindskydd till hästarna. Vindskyddet kommer att ha väggar bakåt och på gavlarna och där kommer jag att sätta snedsträvar. Men på framsidan kommer det vara helt öppet lite drygt 3 m högt. Skulle det fungera att dra hålband diagonalt över takstolarna för att på det sättet sträva upp framsidan?

CAD-ritning av ett vindskydd med dimensioner och snedsträvor.
Det kommer att bli mellanväggar även mellan dom andra stolparna och snedsträvor i dom. Vi kommer också att sätta råspont på taket för att minska ljudet vid regn.

/Mats
 
Du behöver ha diagonaler i takets plan, förslagsvis i de båda ytterfacken. De kan utföras på olika sätt beroende på detaljutformningen av konstruktionen. Använder du skivmaterial som skiljevägg mellan båsen, så räcker det som stabilisering i den riktningen (förutom diagonaler i gavelväggarna).
 
Tanken med hålbanden var att dra dom diagonalt över takstolarna i takets plan från hörn till hörn. Men det är nog lika enkelt och bra att sätt träregelar diagonalt mellan takstolarna. Man kan ju sätt diagonalt mellan två fack. Jag kommer även att sätta en snedsträva vid den nerhängda panelen fram. Åtminstone i ytterfacken.

Vi har funderat lite fram och tillbaka om vi ska ha plywood som paneler i båsen men det drar iväg så väldigt i kostnad. Om inte så blir det snedsträvor istället.

Något annat jag funderar över är hur man löser snedsträvorna både i bakre väggen och på andra ställen. Endera tar man kapar man urtag för snedsträvan i dom vågräta reglarna och skruvar fast ändarna i diagonalen. Andra alternativet är väl att kapa till snedsrävorna och sätt bitarna i mellan dom vågräta reglarna. Vet inte om något är bättre eller sämre. Panelen på utsidan och insidan kommer väl att binda ihop allt till en enhet vilket som.

/Mats
 
Träpanel har inte samma uppstyvande verkan som skivmaterial. Alla väggar och taket måste stabiliseras men inte i alla fack. En så lång och smal byggnad är särskilt känslig. Det finns något som heter lantbruksplywood som är väldigt bra och som påminner om formplywood. Men den kanske är dyr.
 
Med att panelen binder ihop tänkte jag närmast på att panelen hjälper till att binda ihop snedsträvorna som jag tänker fälla in mellan dom vågräta reglarna. Inte att panelen i sig strävar upp bygget. Panelen kommer att spikas direkt i reglarna mellan stolparna. Stolparna kommer således att bli synliga från utsidan.

Tanken att spänna hålband diagonalt ovanpå takstolarna och spika i varje takstol är det en mindre bara lösning? Tänkte att det var enkelt och att det dessutom spänner från hörn till hör och borde stabilera upp bra. Det stagar ju så klart bara i dragriktningen men sätter man ett kryss borde det väl fungera ändå?

/Mats
 
Panelen låser givetvis snedsträvorna. Hålband fungerar om du lägger dem i kryss och spänner dem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.