Drog lite STP-kabel i huset men jag är osäker på hur man ansluter kabeln korrekt i nätverksuttagen. Det sitter ju både skärmning och folie runt kabelparen. Är det bara att vika skärmningen bakåt och klippa av folien en bit innan man pressar i ledarna i kopplingsplinten? Uttagen är givetvis också skärmade.
 
En enkelt svar. ja, se bara till att skärmen på kabeln har kontakt med skärmen på kontakten.
 
Varför har du dragit STP?
Det är ju enbart nackdelar med det om man inte har full kontroll. Det blir oftast dålig transmission i kabeln om man inte har ALLT, precis ALLT skärmat och balanserat. Det gäller alltså att du har STP UTTAG i datorn, patchkabeln, vägguttaget. kabeln i väggen, patchpanelen, switchen och nätverktskortet i datorn (det inbyggda är inte STP). UTP är mycket effektivare och framför enklet att installera för en normalt händig.
Det KAN naturligtvis fungera så detta är bara rekommendation till andra som läser att inte använda STP.

STP är till för kärnkraftverk, ställverk och bangårdar.
 
Så här i efterhand så kanske det var lite onödigt, har UTP till alla andra uttag. Får göra det bästa av situationen för jag orkar inte dra om det igen, den gamla kabeln var trasig. Fungerar gör det i alla fall definitvt, har bara kopplat in det slarvigt lite fort för att se om det fungerar. Att det behövs skärmade nätverkskort och switchar är ju ganska självklart, det är väl samma skärmning på nätverksuttagen/nätverkskorten för FTP och STP?
 
Japp. Ingen skillnad där ock ska vi röra till det så finns det faktiskt en sftp också
 
Kan tillägga att det är S-STP jag har och inte STP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.