Jag har inte tillgang till svenskt tangentbord for tillfallet, da jag bor i Thailand, men jag hoppas att ni kan lasa anda.
Manga av er kanner redan till dom mycket daliga eldragningarna i Thailand, sa lustiga kommentarer undanbedes.

Jag har problem med en spotlight. Nar man tar i den far man en stot och jag undrar vad det beror pa och vad man kan gora? Ska man bara byta ut spotlighten eller kan det vara kortslutning i sjalva kabeln?

Har nere saknas jordning, men flera av thailandarna talar om "RCD-device". Kanner nagon till detta och kan reda ut begreppet lite?

Tidigare har jag har haft en liknande olycka da en van tog i en 1500w halogenstralkastare och chassit var stromforande. Detta ar obehagligt och det vore snallt om nagon hade en bra ide om hur man kan gora for att slippa vara radd for att fa stotar varje dag.
Att dra in jord i hela huset (som ar 4 vaningar) ar inte en rimlig losning.
 
RCD är en jordfelsbrytare (JFB) som är en god investering. Så vad du behöver göra är att gå igenom elanläggningen och laga alla fel som ger stötar och samtidigt installera en JFB för skydd mot framtida fel.
 
Bo.Siltberg skrev:
RCD är en jordfelsbrytare (JFB) som är en god investering. Så vad du behöver göra är att gå igenom elanläggningen och laga alla fel som ger stötar och samtidigt installera en JFB för skydd mot framtida fel.
Tack for svaret Bo!
Men kan man ha en RCD utan att ha jord installerat?
En san dar enhet... Maste man stalla in hur mycket som forbrukas i anlaggningen, eller kanner den av det sjalv?
 
En jordfelsbrytare (jfb) fungerar som skydd även om man inte har jord i systemet.

Den fungerar så att den mäter hur mycket ström som går in i huset i ett givet ögonblick, och mäter även hur mycket som går ut. Om det då "fattas" ström, så betyder det att den saknade strömmen går fel väg, ex. igenom dig mot något som är jordat i huset. Så om det då fattas 30 milliAmpere så löser den ut. Den gränsen gäller i vanliga bostäder här i landet, kan säkert vara lite olika standard i olika länder.

Man skall komma ihåg att även 30mA är väldigt obehagligt att få igenom kroppen, men den räddar liv.

Och man behöver inte justera den på något sätt. Det finns olika jordfelsbrytare för olika förbrukning i husen. Men det handlar bara om att eftersom all ström skall gå igenom den, så måste den ha interna ledningar som är grova nog. Och samtidigt vill man kanske inte ha en avsedd för 200A om huset bara har 25A huvudsäkringar. Blir onödigt klumpigt.
 
Redigerat:
Om din spotlight inte är jordad, dvs. det går bara 2 trådar till den, ström fram och returledare (fas och nolla). Om den då blir spänningsförande så måste felet sitta i själva armaturen. Armaturen skall vara isolerad från ledningarna. Har den däremot jord inkopplad, så kan det vara lite olika fel, jordledarne kan vara felkopplad i andra änden ex.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.