E
Jag ska få hjälp att sätta om min ena kakelugn, men är lite orolig att den som ska hjälpa mig inte är så duktigt som han utger sig för att vara. ::) Nu har jag fått nygjuten platta under där kakelugnen ska stå, men vilken typ av tegel är det egentligen som man ska använda i kakelugnar? Det känns naturligt att använda eldfast, men nu hittar jag på en annan sida att man skulle använda "stortegel"? Det tegel som fanns var i dåligt skick och kompakt rött tegel, det eldfasta teglet jag hittar i butikerna är gult och kompakt. Vilket används egentligen och till vad?

Likaså när jag kollar i butik så säljs det överallt ett bruk som används till kaminer, öppna spisar och även kakelugnar. Det tål temperaturer upp till 1300 grader, men ska inte en kakelugn sättas med lera? :surprised:

Jag är som sagt var lite nervös att det blir galet trots påståendet att han gjort det massor med gånger, tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla om det stämmer heller. Vad är det som gäller egentligen? Visst, jag erkänner att vi kan ha förhastat oss, men det känns just nu som om allt bara ramlar ner över oss iom att vårt golvbyte i köket istället visade sig vara början på ngt mycket större. :-[
 
Har precis fått två kakelugnar omsatta här hemma.

Vår kakelugnsmakare(med många års erfarenhet) använder eldfast bara precis där elden är, resten är vanligt homogent tegel. När det gäller bruk så är det självklart att det ska vara lera, sand och vatten... Hur ska man annars kunna plocka ner och sätta om?

Det finns lite olika skolor om huruvida man ska ha eldfast överhuvudtaget tydligen, vilket som verkar gå bra, iallafall enligt vår kille.

 
E
Tack, nu känner jag mig betydligt lugnare faktiskt! :D Klart det ska vara eldfast där eldstaden är. Jag fixar leran efter helgen och andas lite lättare, slår bort alla farhågor om det andra bruket. ;)
 
Vi har två gamla kakelugnar men inte eldfast i eldstaden i någon av dem. Rödtegel hela vägen! Inga problem men man får elda med förstånd. Är inte detta med elfast ett nytt påfund? Iofs skulle det kanske inte vara så dumt. Hittade en bild på omsättning av kakelugn. Bifogas..
 
  • kakelugn.jpg
Måste ju bero på vilken storlek kakelugnen har, i en stor rektangulär går det säkert att använda 3" tegel, till en liten rund låter det allt aningen stort.
 
Det går att använda eldfast i hela ugnen om man vill kostar mer och innebär mer jobb men det går. Går även att ha vanligt tegel i eldstaden håller lite sämmre men det går. Lera är det enda bruk man skall använda!!!
 
E
Tack för alla svar. Jag har sedan tidigare 4 säckar lera som jag skulle lerklina med, idag fixade jag hem sand, stortegel och lite mer eldfast tegel så nu är vi rustade till tänderna. :D VI har även anmält oss själva till en kurs i kakelugnsuppsättning som går om ca 3 veckor. :cool:
 
Var går kursen?????? Skulle vara spännande.
 
E
Det går en i Rönninge, söder om Sthlm, och senare i höst går det en i Hudik, tror det är oktober. :)
 
Tack! Det skulle vara kul att gå nån gång när tiden räker till :)
 
Klostergården skrev:
Var går kursen?????? Skulle vara spännande.

Annars kan jag rekommendera Nääs en vecka i göteborg (av egen erfarenhet) och
vandrarhemmet är perfekt att bo på.

Enda problemet är kön för att komma med på kursen ;-)

Man får ta ner en ugn helt och sätta upp den helt igen, ca 4 personer per ugn, under handledning av en erfaren kakelugnsmakare.

Vi använde återanvänt gammal tegel + nytt för bakmuren, lerbruk, inget eldfast någonstans.

Mvh
/Angelven
 
E
Låter intressant, var hittar man mer info om kurserna? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.