Hittar ingen tråd där mitt problem beskrivs. Läget följande:

Ejektorpumpen gav upp häromveckan, ringde proffsen som slängde ner en ny sänkpump/djupvattenpump. Efteråt upptäkte jag att hydropressens blåsa gått sönder, blev snabbast byta till ny hydropress. Blev en 60liters (hade 100 innan).

Nu till problemet, när tryckvakten når tillslagstrycket så går pumpen igång och samtidigt faller trycket i systemet drastiskt med 1-1,5 bar, trycket i kranen är så gott som obefintligt vid det laget, bara en rännil.

Sedan tar det en stund för pumpen att arbeta upp tryck och fylla hydropress men det är det här plötsliga tryckfallet jag inte förstår. Ska såklart ringa firman när jag kan imorgon men hade av rent akademiska skäl är jag nyfiken om någon har en möjlig förklaring?
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Pump i borrhålet har en backventil i sig, tätar inte den, så stutsar pumpen med start/stopp. Annars en läcka, har du vinterkoppling, em stång med ratt på vid hålet, är den öppen så blir det lika.


Edit stäng av pumpen , den mår inte bra av att stutsa.
 
Rörfirman här idag (de som slängde i djuppumpen), symtomdiagnos: igensatt backventil i pumpen. Precis som jonaserik förutspådde här ovan. Lösning: backventil direkt på slangen strax efter borrhålet. Nu är det tryck även vid tillslag av pumpen.

Det jag inte skrev ovan är att när pumpen kom till tillslagstryck så var det stabilt tryck i systemet såvida ingen kran öppnades.
 
Jag tycker att det låter som att förtrycket är lite för högt. Det finns helt enkelt inget vatten kvar vid tillslagstryck. Det bör finnas lite vatten kvar i det läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.