Har en jättestor Thuja (eller liknande) i trädgården till huset som vi relativt nyligen flyttade in i. Den växer precis vid vår grannes hus, kanske 50cm ifrån, och är 8-10 meter hög.

Då vi inte gillar detta träd vill vi ta bort det.

Kan grannens grund/hus skadas av det förmultnande rotsystemet?
Hur skall jag bäst gå tillväga?
Är det bara att såga ner ner det?

(Sjäva nedtagandet av trädet är inga problem, utan det är mest eventuella problem med grannes hus och grund på grund av att trädet inte finns där längre som oroar mig).

Tack på förhand!
 
Har svårt att tänka mig att grunden skulle påverkas av rotsystemet, mer än det redan gjort isåfall. Ett växande rotsystem borde påverka mer än ett döende. Prata med grannen innan så att han är medveten om vad som sker och kan kanske ge förslag på vad som kan göras om denne överhuvudtaget oroar sig för det.
 
Rotsystemet kommer inte att göra större skada för att trädet är nedhugget, snarare tvärt om.
 
Håller med föregående talare. Jag har relativt stora sättningar i min husgrund på en sida av huset där det finns två 60 år gamla äppelträd. Tog hjälp av en konsult för att titta på skadorna och hans åsikt var att rötterna från äppelträden gått in under huset och torkat ut leran, vilket orsakat sättningarna. Han ordinerade att träden skulle tas ner och trodde till och med att sättningarna kunde gå tillbaka något efter detta.

När jag grävde ut och förstärkte ett golv i källaren så hittade jag friska rötter 2,5 meter från yttervägget så jag tror på hans teori. Att ta ner träden borde alltså bara vara till glädje för din granne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.