Hej allihopa!

Jag har precis registrerat mig här efter att ha läst massor med trådar i stenhusforumet. Har hittat otroligt mycket bra information som jag passar på att tacka för.

Vi bor idag i hyreslägenhet, vilket egentligen är den optimala formen av boende. För oss som bara betraktar bostaden som en uppställningsplats för sängen spelar det mindre roll hur köket ser ut...

Men, hur som helst har vi börjat titta på att skaffa ett hus utanför stan. Villaförorter lockar inte så något ute på landet. Det kostar ju en slant att köpa så vi började fundera på att bygga ett. Hyreshus är ju i sten och verkar stå utan något underhåll i decennier, så ett stenhus får det bli.

Skulle det här fungera:

Gräva en stor grop enligt konstens regler för källaren. Lägga ner cellplast. Gjuta betongplatta. Stapla upp lättbetongblock på betongplattan och ha cellplast mellan jorden och lättbetongen. Sedan fortsätta att stapla lättbetong och putsa etc som beskrivts här i forumet tills dessa att det liknar ett hus?

Jag har funderat på det här med tak också: Plåttak är ju snygga, men jag har inte hittat någon förklaring hur de är uppbygga. Lägger man takstolar + isolering + plåt eller har man ett lager med trä/skivor ovanpå takstolarna också? Kan man anta att 27 grader taklutning alltid är rätt?

Tanken är att ställa upp huset så att vi får in ett kök, bad och ett sovrum. Resten av huset görs färdigt om man får lust någon gång. Huset skulle alltså bli betydligt större än vad som behövs just nu. Kommer någon grinig byggnadsnämnd att gnälla om detta?

Tackar på förhand!
 
HenrikHuslöse skrev:
Gräva en stor grop enligt konstens regler för källaren. Lägga ner cellplast. Gjuta betongplatta. Stapla upp lättbetongblock på betongplattan och ha cellplast mellan jorden och lättbetongen. Sedan fortsätta att stapla lättbetong och putsa etc som beskrivts här i forumet tills dessa att det liknar ett hus?
Hej

Ja i stort sett så enkelt är det. :) . Med undantag av att det tar en otroligt massa tid. Inte bara byggandet utan planering, inköp, beslut om hur man vill ha det mm.

Jag har gjort det du beskriver, men har en hel del kvar.

Said
 
:D Du menar att det är som med det mesta annat: Det tar mycket längre tid än man tänkt sig. Någon berättade en gång för mig en enkel regel för att beräkna hur lång tid ett projekt kommer att ta: Ta den tid det "borde ta" gånger två. Ändra sedan tidsenheten till nästa större. Fem timmar blir då tio dagar och en vecka blir två månader...

Tänkte inte göra jobbet själv eftersom jag helt enkelt inte har tålamod och nogrannheten som krävs för att bygga hus. Däremot har jag funderat på att ta tag i någon av de polska murare som bor i kvarteret och fråga om de vet någon firma skulle kunna ta sig an jobbet. (Vitt)

Jag har funderat lite på hur lång tid själva murandet kan ta. Räcker två tusen mantimmar? Med sex-sju man borde man då klara det på ett par månader och dryga halvmiljonen i löner. Eller är jag helt ute och cyklar?
 
C
Du får nog ha nån form av bjälklag ovanför din källare också, misstänker jag, hehe. Om man nu tvunget måste ha källare.
 
Nej, jag hade tänkt mig ha sådär åtta meter i takhöjd... ;)

Bjälklaget gör man väl av block av armerad lättbetong alternativt gjuter på plats med hjälp av korrugerad plåẗ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.