Hej, ny här och behöver råd..

Som rubriken lyder så är det ett väldigt stort mellanrum mellan parkettgolvet och väggen. Som värst är det ca 3cm mätt utan sockel.

Jag tänker att jag sågar så att avståndet mellan golv och vägg blir 3cm överallt (pga avstånd varierar från planka till planka och även i samma planka) för att sedan såga samma längd på passbitarna och limma fast dem därefter.

vad tror ni? Kan det funka?
 
  • Stort glapp på ca 3 cm mellan parkettgolv och vägg i ett hörn, utan sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det kan inte funka. Hur hade du tänkt det skulle gå till. Enda som funkar är en list som täcker glipan, eller inse att det nog blev lite fel.
Eller dölja glipan med en kabelkanal. Men absolut inte såga bort ännu mer då lör du absolut förstöra golvet.
 
  • Gilla
Rad1
  • Laddar…
Låt det vara som det är.
Sätt en list och sen sätter du en trekantslist som täcker glipan men du ska absolut inte såga bort mer.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack för era svar!
Jag tar era råd till mig och skrotar tanken att såga bort mer golv. Jag siktar istället in mig på att se över de alternativ som finns för golvlister.
 
Finns små lokala firmor som tillverkar list. Går säkert att beställa som täcker 3 cm. Borde bli snyggare än list och kvartsstav.
 
Tänk också på att golvet troligen kommer att röra på sig lite när fuktigheten eller temperaturen ändras.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Är det ett nylagt golv?
Om hantverkare har varit inblandade så skulle jag reklamera arbetet.
 
Relativt nylagt golv ja, men inga hantverkare. Föräldrarnas projekt, vill hjälpa dem göra klart.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ett tips för att få till det enkelt är ju att lägga en bottningslist närmast väggen och därefter fylla på med golvfog i lämplig färg närmast parketten. Då kan du sätta dit en vanlig golvsockel plus en kvartslist så täcker du glipan. Om det på någon enstaka ställe sticker fram en liten glipa så syns den inte eftersom golvfogen fyller ut springan. Det är nog det snabbaste och billigaste sättet att få det bra.
 
  • Gilla
Jennie G och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Janus82 Janus82 skrev:
Ett tips för att få till det enkelt är ju att lägga en bottningslist närmast väggen och därefter fylla på med golvfog i lämplig färg närmast parketten. Då kan du sätta dit en vanlig golvsockel plus en kvartslist så täcker du glipan. Om det på någon enstaka ställe sticker fram en liten glipa så syns den inte eftersom golvfogen fyller ut springan. Det är nog det snabbaste och billigaste sättet att få det bra.
Man måste ju ha ett tomrum mellan golvet och väggen som är minst det avstånd som golvtillverkaren specar som expansionsfog. Jag har därför lite svårt att förstå hur golvfogen ska användas.
 
Bottningslisten är mjuk och fjädrande så den tar lätt upp rörelsen som behövs. Även golvfog brukar kunna röra sig med upp till 25% beroende på tillverkare så det kommer inte vara något problem.

De flesta tillverkare brukar förorda en glipa på ca 1mm per meter golv. Det gör att i ett normalt rum räcker det med ca 3-5mm glipa. Om man lägger golvet med en sådan glipa så är det självklart dumt att fylla den lilla springan med golvfog och minska rörligheten. I det här fallet är det dock en springa på 30mm så golvet kommer i slutändan kunna röra sig massor även med bottningslist och golvfog på plats..
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.