Hej!
Vi har byggt nytt hus och håller nu på med inredningen. Vi har en öppen planlösning och kommer att ha ett matbord som används både till vardag och fest. Det ska till vardags rymma 8 personer, 4 per sida. Vill även kunna lägga i iläggsskivor så man kan sitta 12 pers. Jag har letat men hittar inget riktigt snyggt. "Elipse" är i och för sig snyggt men den skivan tycker jag är så ömtålig och det passar inte riktigt med en vit skiva. Golvet är ett ekgolv och i köket är det ett kalkstensgolv.

ÄR det någon som kan tipsa om något snyggt bord. Gärna med lite roliga annorlunda material - stål, betong, aluminium. Kan man hitta snygga ben till det hela så gör det ju också det hela lite mer spännande.

MVH
/Eva
 
Vet inte om det här är något för er men jag tycker i varje fall att det här är ett riktigt häftigt stort bord, kanske t.o.m. lite större än vad ni behöver; hultens
Jag har sett det i verkligheten och det har faktiskt en riktigt smidig design. Det är någon dansk firma som gör dem, har hittat dem nån gång när jag googlade men tyvärr har jag inte kvar den länken, men de hade en del andra intressanta lösningar också.
 
Det här bordet tror jag kan vara praktiskt;
 
Möbel-Shop Sven Larsson

Jag drömmer också om ett stort bord (just nu varken råd eller plats...) och då blir det nog ett härifrån. Absoluta favoriten är Riddarholmen, men även Dalarö, Kastellholmen och Skeppsholmen pryder sin plats. Borden finns i längder upp till 250 cm och kan även förlängas med 2 klaffar/iläggskivor om 50 cm vardera. Kan alltså få 350 cm bord! Har du möjlighet att besöka en av deras butiker så måste du se på borden i alm (alla bord kan fås i flera olika träslag) - dom är underbara. Det är ett underbart liv i almen och det kan vara trevligt med ett alternativ till ek.
 
Vi har bordet Moa från Mio. Vi sitter bekvämt 4+4 vid det och det går även bra med ytterligare 1+1 vid kortsidorna även om det brukar bli barnen som hamnar där.

Då är bordet utan tilläggsskivor men det går att utöka med en sådan på vardera sida! Borde således matcha ditt behov.
 
Detta bordet i valnötsfaner är vi väldigt sugna på, Finns bla på Bror Perssons i Alvesta. EM i Tenhult har Gangsö som leverantör oxå vet jag, så bordet borde gå o få tag i litevarstans! Finn i många olika träslag, och det vi fastnat för är benen! :)

http://www.gangso.dk/templates_under/a_med_links.asp?UndersideID=59&UnderExpand=89

Kostar under 6000 kr för det stora, 230*100. Lägg till en tusenlapp och du har 2 st 50-cm tilläggskivor till!
 
Hemmakatten
Vi beställde bord hos snickeri som våra arkitekter ritat. Supersnyggt i massiv valnöt och vitt underrede.
 
Hej Hemmakatten,

Vi är också intresserade av massiva valnötsbord, vad fick ni betala då ni gick till en snickare. Är det dyrare eller billigare än att köpa något färdigt bord i affär? Vi har sett priser mellan 12000 och 30000 (men jag antar att den övre gränsen inte är en gräns...). Problemet är bara att det alltid är en fråga om kompromisser när man tittar på färdiga bord, vore kul att få exakt det bord man vill ha :)
 
ginnfilt skrev:
Vi har bordet Moa från Mio. Vi sitter bekvämt 4+4 vid det och det går även bra med ytterligare 1+1 vid kortsidorna även om det brukar bli barnen som hamnar där.

Då är bordet utan tilläggsskivor men det går att utöka med en sådan på vardera sida! Borde således matcha ditt behov.


Hur kan 10 pers sitta bekvämt vid ett bord som mäter 180x100? Får man in 4 stolar på varje sida över huvud taget? En stol mäter väl 45-50 cm styck?
Vi har ett bord som mäter 200x100 och där kan man inte sitta 4 pers på varje sida om man vill kunna röra sig.
 
Hemmakatten
Priset varierar säkert. Vi betalade 13.000 kr (eller var det 13.500kr ?) för att få vårt bord tillverkat. Det är massiv valnöt, 50mm breda stavlimmade delar, mycket snyggt gjort. Massiva ben och vitt fasat underrede. Viktigt i sammanhanget är att vi också beställt vårt kök, badrum, tvättstuga, förvaring av samma snickeri. Så jag tror nog att vi fick ett extra bra pris på matbordet. Men, ni skall absolut ringa runt och höra med olika snickerier, priset kan säkert skilja ganska mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.