Planerar för ett utekök och tänkte använda en grantiskiva som jag redan har.

Dock har jag ett rektangulärt hål i skivan som är 56*49cm stort (från induktionshäll).

Är det någon som har en smart idé på vad jag ska ha i hålet? Diskho går bort då jag inte vill ha vatten/avlopp. Har tittat på gasolgrill men hittar ingen lämplig för montage i hålet.

Testar forumet för att se om det finns några kreativa idéer?

Har en annan stenskiva med monterad diskho som jag skulle kunna använda men vill som sagt inte ha vatten i uteköket, men finns tips på hur den skivan kan användas istället så tar jag gärna emot det också.
 
  • Granitskiva med rektangulärt utskuret hål, upplagd mot en gul vägg och träplattform på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggd kolgrill?
 
W whak skrev:
Egenbyggd kolgrill?
Inte dumt alls men vet inte riktigt hur den skulle byggas så att inte stenen värms upp för mycket och spricker när man grillar?
 
En lucka, så har du förvaring under.
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
En låda som kan fyllas med is och sedan lämplig dryck som behöver serveras kyld.
 
  • Gilla
sir_erken och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
En diskho som du fyller med is och öl?

Eller en gashäll så att du kan koka potatis och sås samtidigt som du grillar?
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Både låda för is/kylning och gashäll är bra tips!

Mest nytta skulle nog en gashäll vara. Såg att det finns på IKEA och man kan använda dem utan el men frågan är om den tål att vara ute i regn och rusk
 
En kyl som du kör upp med en hiss, såklart.

Nä men kanske en stor skärbräda som du har över hålet? Bygga en hylla för förvaring som du ställer över hålet?
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Totte_S
En skärbräda
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Korvgubbe
Det finns ju gott om gashällar som är tillverkade för båtar, husvagnar och camping som tål att sitta i krävande miljöer. Tillverkar man sedan ett lock som täcker hällen när den inte används så borde det hålla i väldigt många år.
 
Kul om man kan montera en gashäll i hålet för att få en riktig kökskänsla!

Lutar just nu åt att köpa en billig från IKEA för att testa och köra den utan elen i kopplad. Med ett regnskydd som ligger över när den inte används kanske den håller ett par år?
Kanske plocka in den under vintern också...

https://www.ikea.com/se/sv/p/vasastan-gashaell-ikea-500-glas-svart-50523450/
 
Still ett ett kök avsett för utomhusbruk där när du ska använda det? Antingen ett som också har stekhäll eller en campingvariant.
 
Återkopplar lösningen här. Det blev en häll från IKEA som jag täcker med ett vattentätt lock med tätningslist längst ner när den inte används. Planen är att ta in den över vintern så får vi se hur länge den håller.

Ska försöka hitta ett bra kylskåp och fälla in under hällen samt sätta några hyllor i det öppna utrymmet men sen är det klart!

Utomhuskök med en häll från IKEA täckt med ett vattentätt lock, belägen på en altan byggd av trä, med grill och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utekök med svart bänkskiva och inbyggd häll från IKEA, omgivet av natur med träd, gräsmatta och gunga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En uteplats med IKEA-häll, på vilken hamburgare med ost och hamburgerbröd grillas. Tillbehör som sallad och dressing syns bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person steker ägg i en stekpanna på en gashäll i ett utomhuskök, omgiven av olika matvaror och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.