Hej alla, jag vill först säga innan ni börjar läsa mitt inlägg att jag är tjejen i förhållandet och har totalt noll koll på renoveringar och fackmässiga uttryck :) Men inredning är något som ligger mig varmt om hjärtat och jag tycker det är roligt att läsa om era renoveringar. MEN jag börjar nu få smått panik över att vår renovering inte kommer att gå runt då jag verkar leva i en drömvärld när det gäller kostnader och tidsperspektiv.

Jag har nu suttit och läst massvis med inlägg i det här forumet som gäller badrum, och bestämde mig för att skapa mig en användare så att jag kan ta del av alla era otroliga kunskaper och förhoppningsvis få lite verklighetstänk i det hela.
Vi har precis köpt ett hus som vi ska flytta in i första december, har bara bott i lägenhet innan. Huset är byggt 1985 och badrummet är sedan dess. Jag vill att vi ska börja med en renovering av badrummet för att lägga kakel och klinkers. Vi ska få en bebis månadsskiftet jan/feb och jag känner att gör vi inte badrummet på en gång så kommer det troligen inte att bli av, då det inte finns någon mer duschmöjlighet i huset.

Nu till mitt problem. Jag känner mig helt lost på allt som gäller renovering. Jag har ingen koll på tidsramen eller vad saker och ting kommer att kosta. Jag har som sagt läst massvis med inlägg och har ju fått klart för mig att det kostar mer än vad man tror med tätskikt och allt vad det heter.
Min önskan är att vi ska kunna riva själv, och där har jag nog inte heller fattat galoppen, och sedan leja bort resten, då det annars kommer att bli en sådan stor kostnad. Och att allt detta inte ska behöva ta mer än 3-4 veckor. Är jag galen? Vi tänker inte flytta runt massa saker, utan toalett, dusch och badkar ska in på samma ställe där de stod, då behövs det kanske inte göras så mycket med rören och det?

Är jag ute och cyklar när det gäller själva processen?
Rivandet:
- Ta ut alla möbler samt badkar, toalett och liknande.
- Ta bort mattan från vägg och golv.
- Sen då? Måste det göras massa mer? Ska man ha hjälp av en rörmokare redan här för att ta bort alla rör? Eller är det någon man klarar själv?

Uppbyggnad:
- Gipsskivor på väggarna, eller vad för sorts skivor? Eller behöver man inte alltid sätta gipsskivor, beror det på vad det är för underlag idag? Efter vad jag har läst så har jag förstått att gipsskivorna inte är giltiga from 080630. Men vad menas egentligen med giltiga? Är det ok att använda de nu och sedan är det inge problem att få ut något på försäkringen om det skulle hända något? Eller får man inte ut något på försäkringen efter 080630? Jag hänger inte med.

Hit kan vi säkert klara oss själv om jag har förstått det hela rätt. Min pappa är en duktig vad gäller byggande men han har inte gjort något badrum och vill inte heller med tanke på de riskerna som finns.

Jag har en förhoppning om att badrummet ska kunna vara klart innan jul, är det bara att glömma eller är det utförbart? Om man använder sig av en firma och gör det vitt, hur lång tid brukar det ta då?
Jag har förstått att ni har många olika åsikter om hur man ska göra när det gäller att anlita svart eller vitt. Om vi gör det svart, vilket det lutar åt, kommer vi isf att få det gjort av någon som jobbar som plattläggare i vanliga fall till vardags. Annars vågar jag mig inte på det.

Vad behöver de ha för kompetens? Jag antar att de inte räcker med en plattläggare, utan det ska även in en rörmokare och en elektriker kanske? När det gäller golvvärmen, rekomenderar ni vattenburen eller elburen? Det är vattenburen elvärme idag som styrs av en luftvärmepump. Jag har hört att det finns risk för svamp om man väljer golvvärme i hus med torpargrund. Hur stor är den chansen? Känns väl lite sådär att lägga klinkers utan värme....

Ja shit, ni hör ju själv. Vad jag gärna vill ha hjälp med av er är er spetskompetens! Jag vill att ni på ett lätt sätt förklarar tillvägagångssättet för mig. Steg för steg helst :) Vad som ska göras, hur lång tid det kan tänkas ta osv. Jag känner inte att jag har hittat det i de inlägg jag har kikat på. Troligen för att ingen av er är så nollställd som mig!
När det gäller budgeten så känner vi att 50000:- är en maxgräns där allt ska inkluderas. Existerar det bara i min drömvärld eller är det en möjlighet? Vi kommer troligen inte att behöva byta ut varesig toastol eller badkar så jag hoppas kunda landa under 10000:- när det gäller möblemanget (spegel, handfat och blandare till handfatet).

Ja, säg mig om jag är galen och vi lika gärna kan lägga ner eller om det absolut finns en möjlighet och att det bara är att fortsätta planerna :)

Tacksamt tar jag emot alla synpunkter och tips såhär i planeringsstadiet! Jag lägger upp en bild så att ni ser ungefärlig storlek. Jag har inga mått, men ni är ju så vana att kika på badrumsbilder så ni får säkert ett hum om storleken.

Ja, har ni kommit såhär långt så ni har orkat läsa allt har ni säkert nåt smart att tipsa om!
 
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, och välkommen..

Vi stod i ungefär samma sits för några år sedan när vi köpte hus med tillträde i början på december. Vi valde dock att blåsa ut köket före badrummet.

Som ny husägare så är det ju en väldig massa saker att sätta sig in i. Att renovera ett badrum idag är mer invecklat efter de nya BBV-reglerna som kom vid halvårsskiftet 2007-07-01. Jag förstår ditt önskemål att vilja renovera badrummet omgående, men samtidigt måste ju orken finnas och tillgång på erfoderliga hantverkare. December är ju en kort månad, och det kan nog bli tight med framförhållningen.

Hur behovet av rörmokare ser ut, är svårt att bedöma va dina uppgifter. Men generellt så måste befintliga golvbrunnar före 1990 bytas. Likaså tillåter ju nya BBV inga rör (undantaget avlopp) som ansluter via golvet.

Kartongbelagda gipsskivor eller inte är ju en pågående debatt just nu. De är som sagt accepterade under övergångstiden t.o.m. 2008-06-30. Min rekommendation i dagsläget är att köra med dem, med undantag för ytor som kommer att vattenbegjutas ofta = vid dusch/badkar. Många av de nya skivorna kräver att bakomliggande vägg/reglar måste vara annorlunda/kraftigare konstruerade än tidigare, så det kan krävas insatser även där.

Kan det hinnas före jul?
Ja, ingenting är ju omöjligt. Mycket hänger på om ni kan hitta tillgängliga hantverkare/någon som kan göra det jobb ni inte själva gör.

En budget på 50 000 kr inklusive materialet känns som ett gränsfall. Tätskikten har som sagt blivit betydligt dyrare och mer tidsödande att montera. Att montera tillbaka en över 20 år gammal toastol är inget jag rekommenderar. Men den är en liten peng i sammanhanget.
 
Mitt tips är att inte stressa.
När vi köpte vårat hus för 10 år sedan blåste vi ut och byggde ut badrummet mer eller mindre direkt.Och då kändes allt väldigt bra och rätt men nu 10 år senare ser vi att det hade funnits bättre lösningar. Mitt tips är att bo ett eller två år och känna efter vilka behov ni har för tro mig dom ändrar sig när man bor in sig.
Dessutom tycker jag att det kan vara lämpligt att vänta tills ni vet vilka kostnader huset för med sig och sätta en lämplig badrums budget efter det.
Det är inte kul att satsa 50 000 för att efter några år ångra sig.
annar går det säkert att genomföra.Da med en yrkesman för att få ett utlåtande.
 
Tack för svaren!
Tar gärna emot fler synpunkter!
Aprilia-Tobbe - Hade ni småbarn under renoveringstiden? Den aspekten känner jag också att jag måste räkna med. Eftersom vi inte kommer att ha duschmöjligheter och sånt... Så det känns lite som nu eller aldrig.
 
Nej det hade vi inte.
Men jag tror inte att det är omöjligt att renovera ett badrum med små barn (kanske med spädbarn)
Vi har fått en fuktskada för ett tag sedan och måste tyvärr vara utan dusch under någon månad till och ett tips jag kan ge är att köpa en gammal duschkabin på tex blocket och ställa i tex garage eller tvättstuga för att ha dusch under bygget.Det blir så jobbigt att känna stress under renovering Dessutom finns det risk att man lockas till förhastade lösningar bara för att man vill bli färdig snabbt. Det ångrar man oftast efteråt
 
40 000 för allt material och arbete funkar absolut. Men materialen blir därefter.

- Rivning och uppbyggnad själva.

- Ska ni ändå ta arbetet svart, så kan ni grunligt läsa instruktioner och beskrivning och montera tätskitet själva. För plattsättarn lär ju inte lämna sin garanti.

- Biltemas tätskikt och f&f.

- Rusta, cheapy eller liknande leverantör på kakel&klinker
 
Detta är vårat badrum. Kostnaden då vi gjorde allt själva blev < 50.000 kr trots att vi inte sparat något gamalt och inte snålat så jättemycket.

Badrumsskåp: Aspen Tidan
Toalett: Ifö 5xxx
Dush: FMM Garda takdusch
Maxit: tätskikt, flytspackel osv.
Ebeco golvvärme

Det vi har sparat in på är handfatsblandare och dusch blandare (ca 1000 kr vardera)
Sen köpte vi kakel/klinker till kampanjpriser. Sen fick vi rätt så bra rabbatter när vi köpte mycket på samma ställe.

Detta byggde vi (jag) med en 3 månaders bebis. Jag hade dock semester under tiden vi byggde. Jag tror dock att det tog en 5-6 veckor tills vi kunde använda duschen igen. Vi hade dock en annan dush i huset som vi kunde använda. Utan den hade det inte funkat.

Elektrikern tog ca 3500 kr att koppla in golvvärmen och montera JFB.
 
  • n737331924_215935_8802[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.