Kolla på bilden nedan o berätta vad jag har gjort för fel. Känns som om avståndet mellan panna i ränna är väldigt stort. Vad skall jag göra?
 
  • 34095_406535526126_616401126_4449864_3028381_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
du får väl flytta ner första bärläkten bara.
hur gjorde när du fick det måttet?
enklast på sånt litet tak är testa med takpannor
 
Jag har gjort enligt anvisningarna från tillverkarna. Lindab och Benders. Det är inte det att avståndet är för långt, utan fallet från panna ner till ränna är ju rätt stort, men jag kanske tänker fel?
 
Känns som att pannan inte sticker ut tillräckligt långt (för litet utsläpp på fackspråk), den ser ut att ligga så gott som kant i kant med takfotsläkten?
http://www.benders.se/Portals/0/LaggningBetong2009-12_LU.pdf

Du skriver att du följt anvisningen, men kanske har du missat den här meningen:
Lagg sedan pa en takpanna och prova in nasta lakts
lage. Pa detta satt far du det ultimata utslappet for ditt
tak sa att vattenavrinningen hamnar i hangrannan pa
basta satt vid bade duggregn och stortskurar.

Dvs du ska prova dig fram till hur mycket nedersta pannraden behöver sticka ut, och det ska nog ut ett antal centimeter som det ser ut. Det ska ju som sagt inte regna in under pannorna när det störtregnar....
 
Redigerat:
Anna_H skrev:
Känns som att pannan inte sticker ut tillräckligt långt, den ser ut att ligga kant i kant med takfotsläkten?
[länk]
Den är bara ditlagd provisoriskt. Det jag funderar på är om det kommer en del regn, så kommer regnet med sådan fart att det skjuter över rännan så att säga, eftersom fallet till rännan är så stort. Iaf i mina ögon.
 
Jag håller med dig. Det blir så när man har såpas liten taklutning. Då måste utsticket vara desto större. Och då får du sätta rännan längre ut sedan. På vårt garage som har plåttak med väldigt dålig lutning (tidigare papptak helt utan lutning) satte vi hängrännan proviroriskt på en träram som sticker ut ca 20 cm från gamla takfoten. Efter att ha sett i vintras att det fungerade ska vi klä in ramen lite snyggare så att det inte ser ut att hänga i luften, funderar bara på om vi ska passa på att sätta lite lampor i det först, så ser det mer avsikligt ut, har sett att flera grannar som byggt upp lutning på taket har gjort så.

(observera att jag är amatör, visserligen ingejör, men bara på el och datorer ;-) )
 
Saken är den att jag satt fotplåten under underlagspappen o flyttar jag ränna o krokar så kommer jag inte få fotplåten att droppa ner i rännan så att säga.
Kanske skall skita i den o sätta en ny fotplåt över bärläkten så att säga o då få mer spelrum, eller blir det bara dumt?
 
janwide
hedde skrev:
Saken är den att jag satt fotplåten under underlagspappen o flyttar jag ränna o krokar så kommer jag inte få fotplåten att droppa ner i rännan så att säga.
Kanske skall skita i den o sätta en ny fotplåt över bärläkten så att säga o då få mer spelrum, eller blir det bara dumt?
Detta låter som det bästa alternativet. Jag skulle satsa på att montera krokar och ny plåt på den nedersta bärläkten. Möjligen får du bocka om de kortaste krokarna alternativt byta dessa till nya så att rännan inte hamnar för högt upp. Får du loss de gamla krokarna?
 
  • Gilla
para
  • Laddar…
Sätt en ny fotplåt på bärläkten, absolut, blir snyggt och bra.Men måste du ta bort den befintliga plåten? Kan du inte bara klippa av den och knacka ner den över sista råsponten? Då får du ju ett bra skydd där för kondensvattnet.Känns som det blir så bra att jag ska göra så "med flit" nästa gång.:)
Du vet att det kommer att se konstigt ut vid nocken, vid flackt tak, om du inte har nockband sen också? Man ser nockbrädan från marken.Men det kanske du tänkt på.:blushing:
 
  • Gilla
para
  • Laddar…
B
ta bort 45*45 då och ta bärläkt där med.
den behövs egentligen inte på det lilla taket.

Och hur har ränndals krokarna hamnat så lågt ner?
på en bygg besiktning hade jag fått göra om
 
Följer man lindabs anvisning med takfotsplåt och krokar under den så blir det som på bilden.
 
B
ok doki. jag får väl stänga trutten då. :)
tycker det har en fall höjd som niagara fallen bara
 
Så om jag fattar rätt så skall jag klippa bort fotplåten som sitter där nu o sen sätta rännkrokarna på den första läkten o sen en ny fotplåt ovanpå där i sen den sista läkten uppe på fotplåten? :)
 
Det är ju ingen ide att ha en fotplåt någon annanstans än längst ner mot taket. Att flytta krokarna en bit upp kan man ju dock göra om man inte gillar hur det ser ut.

Anledningen till att krokarna "ska" sitta under plåten är ju att vatten som rinner på takpappen över fotplåten också ska rinna ner i rännorna. Eftersom det på de flesta taken rinner väldigt lite vatten den vägen kan man ju bortse från detta och flytta upp krokarna så att rännorna hamnar högre.
 
Så som du har nu ger längst livslängd på sista råspontsbrädan, men jag tycker också att det ser "muppigt" ut.Den går ju att byta om 30 år...
Vet inte hur det blir med kroken på läkten...jag brukar sätta kroken på råspånten som du gjort nu, fast ovanpå pappen.Jag trycker en silikon "klutt" i hålen på krokarna innan jag skruvar.
Mitt förslag:
Ta bort krokarna men eftersom du ändå har din fotplåt så ha den kvar där,klipp den och knacka den så att den skyddar råsponts-kanten mot kondensvatten.
Sätt krokarna på pappen, du kan ev sätta en bit strö,plocka några tryckta strön från på brädgården, mellan krok och papp för att få upp rännan eftersom den såg ut att ha hamnat lite lågt.Eller om du ofta verkar krocka med takströet så sätt i det och lägg i extra kortbitar av såna där det behövs
Om inte nedersta panna får en märkbart annan lutning än dom ovanför så: byt 45*45:an mot en lika bärläkt som du har för övrigt och sätt sedan en av plåtslagare beställd fotplåt (så att den går ned lagom i rännan hela vägen) på det du har som sista : läkten eller om du har 45*45 kvar.
 
  • Gilla
para
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.