Hej!
Jag har ett tomträttsarrende där det står en rar liten timmerstuga. I samband med stormen Dagmar rasade sju träd på tomten och det hela liknar nu ett sorts plockepinn.

Kan det möjligen vara så att markupplåtaren har ett ansvar för röjning etc? Eller blir det något att ordna på egen hand? Någon som har liknande erfarenheter?

Trots plockepinnet så är jag ganska nöjd - nära på obefintliga skador på stugan! Och veden borde vara säkrad för några år.

//Erik
 
För 100 år sedan, eller så, när jag arrenderade en tomt så har jag för mig att det sades att träden på tomten tillhörde markägaren. Jag fick fälla ett par träd med markägarens tillåtelse. Huruvida detta gäller generellt eller om det är olika från arrende till arrende är en annan femma. Men om det är likadant som det var för mig så borde det vara markägarens ansvar, samt dennes ved.
 
Tack för input! En faktor i det hela är också att jag funderar på att köpa loss tomten. I såna fall blir jag ägare till ett stort vedlager, men får samtidigt röjningsproblemet garanterat på halsen! Kanske strategiskt att avvakta med köpet. Eller så är det inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.