Det blåser i Sverige, och det verkar inte mojna, snarare öka. Tänkte därför skapa en tråd för att se vad folk har för ideer om hur man stormsäkrar hus. Både seriösa tipps, men kanske också lite mer "fria" tankar hade jag tänkt mig.

Mitt hus ligger strax intill ett gärde. 2 våningar högt trä-hus och bra fart på vinden så knakar det bra i trästommen av stående plank. Grannens gamla ek skyddar mot mycket av vinden, så den dagen den ev. tas bort får jag nog sälja, eller använda alla tipps jag hoppas få in här.
Så här kommer (galna och seriösa) frågor och tankar om vind och hus. Jag hoppas på fler idéer och mycket svar.

* Takpannor
Har redan fått säkra mina pannor en gång genom att skruva fast dom 2 nedre raderna (vilket inte var gjort från början). Någon sade att man ska säkra 2 rader runt om, både nere, uppe och på sidorna och sedan ca var 3;e panna mitt på taket, då är det säkert. (?)
Jag har tegelpannor, vore det bättre med Cement ? Lite tyngd. Är det bara att slå på reglar utmed takbjälkarna för att stärka dom och sedan lägga på cementpannor, eller måste takstolar och tak ändras mycket ?

* Fönster
Förr - om man får tro filmens värd - hade dom flesta hus fönsterluckor. Är det någon idag som har det på moderna hus? Hjälper onekligen mot flygande bråte om det skulle bli så mycket väder, men själva fönstren är ju idag så starka att som hjälp mot vinden gör fönsterluckor väll ingen nytta ?

* Fransar
Takfoten är den del av byggnaden som får ta mycket stryk när det blåser (?). Den starka vinden som möter väggen och där med pressas uppåt tills det åter tar stopp.
Läste en artikel om varför Indian kvinnornas kjolar var prydda med fransar med pärlor längst ned. Det hade med att fransarna gungade i vinden och slog sönder den, detta för att undvika den klassiska Marilyn Monroe effekten med upplåst klänning. Kan man använda denna kunskapen på hus ? Hänga kjedjor utmed hela taket ? Förutom ett jobbigt ljud, skulle det funka ?

* Mopedstruten
Vi har ju dom klassiska strutarna som användes förr. En strut som trotts fartvind skyddade mot blåst i ansiktet. Kan den tekniken användas på hus på något sätt ?

* Hörn
Är det bättre att bygga ett runt hus, än ett fyrkantigt, i vind hänsyn ? (Detta hjälper inte mig, men tråden tänker jag ju ska ge tipps till även andra, ex. dom som ska bygga nytt)
 
Du kan leta lite på Tuben efter amerikanska bygginstruktionsfilmer. Särskilt där de bygger i områden med tornados.

Jag vill minnas att jag såg hur de drog stålband runt hela huset, från betongplattan över taket och ner på andra sidan.

Fönsterluckor är säkert bra. Men det måste vara rejäla luckor som går att låsa fast ordentligt. Ingen mening med såna där prydnadsluckor, som är det första som blåser sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.