Hej.

Har idag en Baxi 50 med fyra st. 750-tankar. Värmer två äldre hjälpligt isolerade bostadshus (75 resp. 170 m2 boyta) via kulvert ( 55 resp. 15 m). Anläggningen är placerad i ett uthus och jag har för avsikt att till sommaren byta ut
mina fyra tankar mot en stor. Utrymmet är inget problem och när jag jämförde priser skiljde det inte särskilt mycket mellan en sex- och en femkubiktank. Är en sexkubiktank lämplig till denna panna eller är det inte värt mellanskillnaden? Ska man välja beredare eller slinga i tanken för varmvattenberedning? Har elberedare i båda husen som matas med varmvatten från pannan. Har alltså inte cirkulerande tappvatten. Ska dessutom välja till solslinga i tanken. Tanken jag tänkt köpa är från Husqvarna Tanksvets. Någon som har erfarenhet av dessa?

Låter detta vettigt?

Tacksam för synpunkter och förslag på denna anläggning.

Christer
 
Har själv totalt 5 kbm Huskvarna Tanksvets till min Baxi SI 50. Med rätt ved så laddar jag dem med 2 ilägg. Jag får själv inte in mer tankar i min källare, men hade jag haft plats hade jag nog klämt in lite till. (galet?) Det går ju alltid att ladda halva tanken, men inte dubbla. ;) Mina stora tankar gör att jag kan elda när jag vill, inte när jag måste. När det var som kallast i vintras eldade jag ungefär varannan dag, oftast var tredje dag om det var runt -15. Nu har jag bara ca 110 kvm att värma, men den bekvämligheten att inte behöva elda varje dag är värd hur mycket som helst! (och inte särskilt dyr om man redan har panna mm). Jag skulle rekommendera dubbla solslingor i en så stor tank så att du inte bara får hela tanken med fesljummet vatten. Själv har jag inte kopplat in mina solslingor än, men det ska nog bli till sommaren. Jag har dubbla VV-slingor och tycker det funkar kanon. Kan lätt duscha om tanken är 40 grader och skiktningen behåller sig bra. Om slingor, beredare eller TVA är bäst för dig vet jag inte - sök lite på forumet - finns massor skrivet om det - alla har sina för + nackdelar. Jag är inte så hemma på hur man läser det bäst med kulvert...

Ang Tanksvets så tycker jag de över lag är bra - fick kanske inte muffarna precis där jag önskade, men jag har fyrkantiga tankar, så det kan ha med invändig stagning att göra? Annars bra och snabb service. Billiga!

Har du själv lagt ner kulvert? Jag är på g att lägga ca 40 m kulvert och undrar lite vad du har för kulvert - vad den kostade osv. Har du några uppgifter om värmeförlusten i kulverten? Jag har panna i huset och ska värma garage, så jag shuntar nog ut GV-vatten innan jag skickar det genom kulverten...
 
Jag har ochså en SI50 med 5kbm acctank och tycker det fungerar mkt bra (tom sambon erkänner att det inte är så jobbigt att elda) Har du utrymme så gå på 6kbm, skulle dock råda att ta till isolering runt tanken ordentligt så den håller sig varm länge framför allt på sommaren då förlusterna inte är direkt önskvärda. Jag skulle isolerat min mer om jag hade utrymme.

Ang tanksvets så var dom billigast då jag köpte min (5kbm med 2st 15m varmvattenslingor) Dom är nog dock kanske inte så bra på ritningsläsning, för mina uttag hamnade helt inte rätt heller (fel sida på tanken för termometrar och fel mått på muffar för värmeuttag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.