Vi håller på att leka lite med placeringen av innerväggarna i vårt nya hus som snart ska byggas.

Jag tänkte bara slänga ut en liten fråga kring hur stor tvättstuga man "bör" rita?
Och vad är en "lämplig" storlek på en walk-in-closet?
 
Det beror nog lite på hur stort huset är och hur mycket plats ni kan avvara. En walk-in-closet kan ju vara allt från en garderob med lite extra golvyta till Oprahs enorma garderob á la NK boutique. Vissa tycker att det räcker med en rad garderober i ett rum med en meter golvyta framför, jag vill gärna ha garderober på båda sidor om rummet, plats för spegel på kortsidan och sittplats, alltså ett rum på minst 2,5x3 meter. IKEA.se är en bra inspiration för klädkammare och när ni tittar igenom dessa så kommer ni nog fram till vad som känns mest lagom för era behov.

Är ingen expert på tvättstugor direkt men efter att ha stött på detta i en annan tråd här på forumet så skulle jag vilja säga ungefär samma mått eller större på denna. En lång bänk och mycket torkmöjligheter verkar vara A och O.

Hoppas ni får många svar för jag är också nyfiken om vad andra tycker i denna fråga.
 
tvättstugan behöver inte vara överdrivet stor. 2,2x2 meter bör räcka gott. det ger tex en tvättmaskin och torktumlare plus 1m mer bänk förutom det som redan finns ovanpå maskinerna (längs en lång vägg) och 1,40m fritt framför. entren kan läggas varsomhelst på de fria väggarna.
 
Svarar med att fråga efter kravlistan :)

Vad vill ni kunna göra i er tvättstuga? Bara tvätta? tvätta och stryka? Kunna hänga tvätt på tork? grovtvätt/rengöring?

på en closet, samma fråga här, lite svår att svara på utan att veta vad ni vill ha plats för, IMelda Marcos hadde tex. över 800 par skor så hon behövde många skohyllor ;)
 
Jag blev grymt besviken på hur mycket vägg det gick åt i tvättstugan till diverse el (och vatten). Sammanlagt sisådär 1,5 meter som jag tänkt ha till ytterkläder... Varken värmepump eller torkställning får väl plats i exemlpet ovan på 2,2 x 2 meter. Det ska ju i de flesta fall vara två dörrar också. Jag tycker att det gärna kan vara gott om väggar (blir det väggyta "över" kanman ju alltid sätta in garderober), men inte så mycket golv. Vi har 12 kvm har jag för mig, men det är onödigt mycket golvyta som inte kan utnyttjas.
 
2,2x2m räcker väl om du bara ska ha en TT och TM.

MEN ofta vill man ha någonstans att hänga tvätten (allt vill man inte tumla) plus att det ofta ska få plats med Värmepump, Centraldamsugare, ventilationstyrning (FTX?) m.m. Sen kanske man vill ha plats för en tvättho för sånt som inte ska maskintvättas plus garderober och krokar för ytterkläder om man har tvättstugan i kombination med groventré, linneskåp?. Beroende på vilket liv man har så varierar såklart behovet men vi vill iaf kunna hänga undan "grövre" kläder som stövlar och friluftsutrustning där. Dessa kläder tenderar att vara mkt skitigare än vad man vill ha i den vanliga entrén blandat med övriga kläder.

Tänk också på att om du vill ha TT och TM i komfortabel arbetshöjd så försvinner bänkytan ovanpå dessa (men du får lite förvaring under).

Vill ni även kunna stå å stryka i tvättstugan eller vill ni göra det i vardagsrummet?

Vi har dessutom valt att ha en liten yta 0,8x1m för att ha som "dusch" direkt innanför entrén där vi kan skölja av skitiga ungar, hundar och oss själva om man är extra lerig en höstdag. Inte en hel dusch på höjden utan mer en slang på väggen, men golvytan blir densamma.

Vi har ritat vår tvättstuga/groventré ganska stor, men vi vill ha gott om utrymme på en plats man ändå är ganska mkt i vardagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ivan.O
  • Laddar…
Min walk-in-closet är ca 7 kvm
Då har jag 2st 100cm garderober ( 60 djup) , 2st 50cm (60 djup), 1 st 100 cm (35 djup) för mina skor samt 1 st 50 cm (35 djup) för väskor & dyl
Garderoberna står som i ett U med dom grunda + ingången " i botten" & dom djupa på sidorna.
En vägg är således helt fri, då denna är en yttervägg under mark
Har öppna garderober, dvs inga dörrar.
 
En snygg funktion jag såg häromveckan när jag besökte en kund som hade walk in closet var helt klart ljussättningen. Man kunde nämligen byta mellan dagsljus (utomhus) och vanligt ljus. På så sätt kunde man se hur man såg ut med sina kläder utomhus. Dessutom hade dom både speglar i tak och golv samt på sidorna för att kunna se sig själv från olika vinklar.

Tuffa funktioner som höjer värdet, men ändå inte kostar så mycket imo!

/Perra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.