Bygger ett garage som framgår i andra trådar. Följer beskrivningen på byggbeskrivningar.se.

Dom skriver att man ska ha 45 x 45, men är det inte lite väl häftigt. det käns som om panelen kommer väldigt långt från väggen. Orolig för att det ska bli mindre estetiskt tilltalande.

Skulle man kunna tänka sig 25 x 50 istället utan försämrad funktion?
 
Om all panel sitter på 45x45 spikläkt, vad är det som inte blir estetiskt?
Menar du att fönstren hamnar in i fasaden?, isåfall, montera de längre ut. Det finns dock gränser för HUR långt ut du kan sätta fönstren, bl a skyddas fönstret bättre om det sitter ngn- några cm in i fasaden.
Klä garaget först och montera därefter fönstren på det djup du önskar.
mvh
greenbay
 
Främsta anledningen att använda 45x45 är det finns isolering som är så tjock. Använder tunnare spikläkt blir det svårare att får dit (den yttre) isoleringen. Jag kommer på mitt garage att spika ytterliggare en läkt (22mmm) för att få luftspalten.

Summa:  Ska du inte isolera i två lager (horisontellt och vertikalt) finns det ingen anledning att köra 45x45.


Läste dit inlägg en gång till. Det jag tror du menar är att väggen kommer för långt ut från GRUNDEN. Det kan du avhjälpa genom att placera syllen längre in på plattan/lecamuren.
 
Om du kollar Byggbeskrivningars "Enkelstugan" så ser du att de har valt 34*70 som spikläkt. Jag har 28*70 spikläkt på mitt hus.
 
Precis så är det så att jag är rädd för att panelen som skulle sitta 45 utanför lecamuren hade sett dumt ut.
Och alternativet att sätta syllen länre in på muren känns inte bra. Det innebär att det bli en liten "hylla" för vatten att sammlas på ju div en riktig störtskur, om det stänker upp under den.
Sedan hade jag tänkt ha liggande isolering i framtiden invändigt, inte utvändigt. Därför vill jag ha "hyllan" på insidan.

Men om jag nu kör med 34x70 eller 28x70 som spikläkt istället, och har utvändig gips på stommen. Hur blir det att spika panelen då? Spiken går ju genom gipsen då. Blir det problem, eller ska man skippa gipset och bara ta vindduk?
 
Är det bara jag som blandar ihop begreppen? Spikläkt är väl det som ska sitta utanför vinpapp/gips/asfa och innanför panel och bilda en luftspalt.. och där brukar man väl ha 34x70 (helst med fasad överkand)

Mitt fritidshus jag har precis byggt har ytterväggarna innifrån och ut
Stående 95x45 (isolerat)
liggande 45x45 (isolerat)
utegips 9mm
spikregel 34x70 (spikas in i liggande 45x45)
panel 22x95 (zpanel) spikad med 3" och då går spiken igenom spikregel och in i gipset. men där bakom ligger ju 45x45 och tar emot..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.