Hej

Håller på att totalrenovera ett tegel hus från 1953, med grundsulor och platta på mark konstruktion utan källare i 200 kvadrat. Vi har bilat upp plattan för att gjuta en ny, detta eftersom vi vill få bort fukt, dränera samt lägga avlopp och tapprör samt golvvärme på bottenvåningen.

I nästa vecka när avloppsrör är på plats är det dags att lägga singel cirka 32 ton , för att ge cirka 10-12 cm i höjd där bland annat delar av avlopsrören skall in, därefter isolering (cellplast) 15-20 cm, därefter golvvärme och tapprör och därefter gjutning av betong cirka 10 cm.

Nu till frågan. Vilken dimension av singel tycker ni jag skall beställa givet ovan förutsättningar. Tvättat eller otvättat samt förslag på dimension.

Mvh Martin
 
Jag skulle, utan att vara någon expert, föreslå 11-16, tvättad. Fast inte singel dårå, utan makadam.
 
Aha... vad är det för skillnader mellan singel och makadam, dvs typ funktion, kvalitet pris?
 
Singeln har naturen skapat, den är rundad och utan skarpa kanter. Det gör att den inte går att låsa fast genom packning på det sätt som man kan göra med makadamen som är krossat berg. I det här fallet skulle singel nog fungera, i och med att den inte kan "rinna ut" på sidorna om betongplattan, men det känns lite dumt att chansa. Jag vet inte hur det ligger till med priserna.
 
Kört 36 kubik makadam 8-16 nu.... känns rätt.

Isolering in i veckan 140 mm dvs 2 ggr 110 kvm 70 mm med hållfasthet DC 100. Fick ett riktigt bra pris tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.