Hej, en riktigt basic-fråga från en som aaaaldrig byggt altan eller grävt ner plintar:
när man grävt till frostfritt och lägger singel som bas - hur höga/stora ska plintarna vara???
Säg att man gräver ca 1 meter ner och så ska ju plint-toppen sticka upp en bit från marknivån så att man kan sätta bärlinor utan kontakt med den fuktiga marken, hur i hela friden får man tag i färdiga plintar som är över en meter? De lär ju vara för tunga ändå att flytta men hur gör alla andra som inte vill gjuta själva? Iofs inget jätteproblem att gjuta själv men.... Eller kan man inte använda färdiga plintar till att göra en altan med frostfritt djup för plintar? Sätter man plintarna högre upp med hjälp av singel? Antagligen inte eftersom det frostfria djupet är till för att det inte ska röra sig för mycket....

Helt villrådig och okunnig :rolleyes:
 
Så länge matrialet under plinten inte rör sig så gör det inget om plinten är kortare.
Ett annat knep är markisolering runt plinten. på så sätt stoppar man tjälen mycket längre upp.

Helst ska du ha plintar med justerbara stolpskor på. Då behöver man itne vara så noga när man sätter plintarna utan kan justera höjden på dem. Likaså kan man justera om de rör sig lite
 
mats_o skrev:
Så länge matrialet under plinten inte rör sig så gör det inget om plinten är kortare.
Ett annat knep är markisolering runt plinten. på så sätt stoppar man tjälen mycket längre upp.

Helst ska du ha plintar med justerbara stolpskor på. Då behöver man itne vara så noga när man sätter plintarna utan kan justera höjden på dem. Likaså kan man justera om de rör sig lite
Är stolpskorna justerbara i både upp- ned- och sidled? Eller hur menar du? Vad är markisolering runt plinten - är det singel du menar eller markduk, plast eller?? :)
 
Stolpskorna är justerabara i höjdled. Hur mycket beror på just vilken stolpsko man använder
Markisolering gör du helst med frigolit avsedd för jobbet
 
För en altan så är det inte superviktigt att komma ner till tjälfritt djup om den i värsta fall skulle flera ett par mm pga av tjälen så är konstruktionen så flexibel att den tål detta.
Låt plinten avsluta någon cm ovan mark, sedan bygger du vidare till ätt höjd med stolpar som tillverkas av 2st 45x90 tryckta reglar. Då slipper du även justerbara stolpskor som eg bara skall användas till terasser eller väldigt låga altaner där du inte få in en stolpe.

Lägg hellre makadam än singel under plintarna, både billigare o bättre.
 
Har varit med om plintar som har lyft en dm så jag står kvar vid justerbara skor då man kan justera dessa år efter år vid behov
 
mats_o skrev:
Har varit med om plintar som har lyft en dm så jag står kvar vid justerbara skor då man kan justera dessa år efter år vid behov
100mm plintlyft, du skulle tagit bilder då det med lätthet hade platsat i Guinness rekordbok. Men de går säkert att skapa i lab miljö om alla förutsättningar är dom rätta ;)
Att tro att du ska kunna springa o efterjustera efterhand låter intressant, du får gärna lägga upp bilder på YouTube hur man gör detta :)
 
Platsgjut plintarna i papprör. Då kan du göra dem hur höga du vill.

Gräv plinthålen först och lägg ner papprören. Bygg därefter altanens regelstomme och palla upp den med strävor och väg upp den i våg. Montera balkskorna och häll betong i rören. När betongen bränt klart kan du fortsätta altanbygget. Vågrätt och lätt som en plätt.
 
  • Gilla
Perplexed
  • Laddar…
plintar är skit! man gräver 1m djupt dike som man fyller med makadam, sedan gjuter man en sula som är 40cm bred 10cm hög och xmeter lång som bärlina. man går gärna inte på tunn is med styltor ;)
 
Nimajneb skrev:
100mm plintlyft, du skulle tagit bilder då det med lätthet hade platsat i Guinness rekordbok. Men de går säkert att skapa i lab miljö om alla förutsättningar är dom rätta ;)
Att tro att du ska kunna springa o efterjustera efterhand låter intressant, du får gärna lägga upp bilder på YouTube hur man gör detta :)
Fullkomligt naturligt i vanlig lermark.
Sen förstår jag ärligt talat inte vad som är svårt med att vrida på en gängad mutter?
 
Jag bara tittar på verkligheten o hoppar dom teoretiska antagandena.

När det gäller att efterjustera så är det ju inte själva vridandet av muttern som är problemet utan att komma åt.

När det gäller att altaner höjer sig 1dm så kan det ju inte vara speciellt vanligt.
Det finns säkert över en miljon altaner runt om i landet och troligtvis är kanske 95% av dessa på plintar som inte når ned till frostfritt.

Hade detta varit ett problem i verkligheten så skulle vi läst o sett det överallt men jag har som sagt aldrig sett eller läst om att det skulle vara ett problem.

Frostfritt djup är dock viktigt att ta hänsyn till för vattenledningar och sommarstugor.
 
Det är ju hur lätt som helst att komma åt. Plinten sticker upp ur backen och där sätter man nycken och vrider. Ärligt talat är det nog bland det enklaste man kan tänka sig.
Hur mycket det rör sig är sen en fråga om lokala förutsättningar på just den marken. Mindre rörelser är helt klart vanligare men jag har varit med om decimeterlyft ett antal gånger.
Skillnaden i att behöva ta fram nyckel/rörtång och vrida in det till plan igen kontra att behöva gräva upp och sätta om plintarna är rätt stor.
Sen hur stort problem man upplever att det är är ju en personlig fråga men om du tar med dig vattenpasset eller en boll och testar på ett antal visningar så är det rätt mycket som lutar
 
Det där med åtkomlighet eller inte beror ju helt på hur högt över marken däcket är. Mitt däck är 40-50 cm över marken så det är helt omöjligt att komma åt plintarna utan att skruva loss däcket...
 
Reglerbara skor används ju främst för att sätta direkt i bärlinan och det betyder ju att det inte finns en chans att komma åt dom inre plintarna utan att riva upp.

En altan som har ett plintskjut på 1dm behöver man inget vattenpass för att se ;)
 
Gör man den så bred/lång så att man behöver mer än en plintrad, och lägre än att man kan krypa in under, då blir det meckigare. Dock har jag en lösning på det med från julkalendern: en lucka ;)

Inte var det en vacker syn heller med den lutningen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.