Skulle vilja ha lite tips vad man ska tänka på angående sk. "pannrum", under 60 kW...
Jag ska bygga ett garage och sätta en pelletspanna där, hur stort ska man ha och hur ska man utforma det?

Vill gärna bolla lite idéer innan man gör layouten till plattan :p
Väntar svar från sotaren på b.l.a. om man får förvara en pall pellets i pannrummet. Eller om man kan ha skruven genom väggen och ha veckoförrådet i rummet bredvid (förråd).
 
Varför inte bygga för en silo/ bulkförråd när du nu har helt fria förutsättningar. Silon placerar du mitt för nocken för att få den så hög som möjligt. Pannan får inte stå för nära silon, då skruven inte får vara för brant.
Själva pannrummet ska du göra så det är enkelt att sota pannan, jag har 2,7 m i tak då min pannas tuber ska sotas uppifrån.

Protte
 
Blir det enbart pellets? Inga förutsättningar för ved/pellets eller flis när du ändå ska bygga?
 
Om jag ska köra ved vill jag ha en rejäl acctank, så att jag kan bestämma när jag ska elda.
Sen måste jag köpa ved, med allt vad det innebär, det tar tid att ta reda på och tar plats. Sen får man en del pellets för vad en tank kostar...

Det är väl inte så stor skillnad på pris nu på bulk och pallvis?
Med pall kan man ju hämta 1-2 pall och köra hem.
Vid bulkhantering riskerar pelletsen att skadas mer, beroende på påfyllningens utseende och hur bråttom chaffisen har...
Sen kan man ha utrymmer för tank/bulkförråd till annat :)

Sent from my XT910 using Byggahus
 
Skall du ha pannrummet i garaget så har jag för mig att pannrummet då måste ha ingång utifrån, ej in mot garage. Om du inte har en sluss mellan utrymmena, dvs ett ytterligare rum mellan pannrum och garage med dörrar mellan resp. rum.
 
Japp, jag hade tänkt enbart dörr utifrån till pannrummet.
Inga problem att förvara en pall pellets i pannrummet.
Dubbelgips med förskjutna skarvar blir super, räcker med enkelgips om man isolerar och har gips på båda sidor. Men hon sa att det är en väldig skillnad i brandskydd med dubbelgips. De får ju vara på praktiska övningar och se :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.