Har kollat runt på olika forum och blir inte klokare, vissa säger köp större än du behöver och vissa säger köp mindre och ta hjälp av elpatronen i pannan vid behov. Vad som är rätt eller fel kan jag inte själv avgöra men hoppas på att någon här kan förklara för mig ungefär vad jag behöver. Jag har räknat lite och kommit fram till att 12kw skulle räcka men då säger någon att det måste vara fel och att det behövs mer men vissa säger köp då en på 9kw. Bor i Skåne och har ett hus på 140kvm + 70kvm källare (med underhålls värme) 3glas fönster och tilläggsisolering på vinden. Vi har nu en gammal olje galt (ctc total) i källaren som numera opererar på el och ved men har för skojskull kollat om den klarar att värma utan eld och det går med nöd och näppe (inte riktigt om man vill duscha också;) ) om den jobbar på 9kw när det varit som kallast nu i vinter. Kan jag överföra detta mot en värmepump rakt av? Då hade jag ju tekniskt sätt klarat mig på 9kw och en vv-beredare med elpatron i, eller har jag fel? Tempen ut till radiatorerna nu ligger på runt 40°C också om det är viktigt. Tacksam för svar.
 
Om du klarar dig med 9kw då det är som kallast i skåne så räcker nog en 9kw med elpatron. Säg att du får ut 6kw från pumpen då (-5 grader är väl kallaste ni haft där i år?) så spetsar du de få dagarna med 3kw el + 3 till då du duschar...
 
  • Gilla
Malainor och 1 till
  • Laddar…
Bäst är väl att göra en komplett energiberäkning men antar att du behöver 9kw värme vid DVUT (kallaste som det kan bli) då får du hitta en värmepump som ger 9kw vid den temperaturen. Är det vid DVUT så ska du ju aldrig behöva mer effekt än så och jag tycker man kan acceptera lite elpatrondrift i extremfall. Men står man mellan 2 pumpar och det inte skiljer så mycket i pris blir ju energiförbrukningen lägre med den större pumpen.

Kolla pumpens effekt vid ditt DVUT
 
Johannes Carlsson skrev:
Bäst är väl att göra en komplett energiberäkning men antar att du behöver 9kw värme vid DVUT (kallaste som det kan bli) då får du hitta en värmepump som ger 9kw vid den temperaturen. Är det vid DVUT så ska du ju aldrig behöva mer effekt än så och jag tycker man kan acceptera lite elpatrondrift i extremfall. Men står man mellan 2 pumpar och det inte skiljer så mycket i pris blir ju energiförbrukningen lägre med den större pumpen.

Kolla pumpens effekt vid ditt DVUT
Det är nog detta som beskrivs nu som jag blir osäker på, någon säger att det är dåligt med en pump som kan ge all värme för den gör fler start och stopp och att det skulle slita på kompressor och kondensator. Det skiljer bara ett par tusenlappar på dom jag kollat på så det är inget att bråka om men den som slits mest kan ju gå sönder snabbare.
 
Fast om det är så att den är för stor så kan du ju reglera ner den så att den startar senare! ställ ner tiden den accepterar att radiatorvattnet är för kallt (många kallar det för integral, utan att riktigt veta vad en integral är även om det stämmer rätt bra :) ) innan den startar.
 
  • Gilla
TomasPersson
  • Laddar…
Ah ok. Har dålig koll på hur alla funktioner mm fungerar men det låter ju vettigt som du säger.
 
Nu har jag inte koll på luft/vatten men de nya luft/luft är väl progresiva. Dvs inte on off utan kan gå 60-100%?
För att skapa mindre slitage i start/stopp och bättre kontinuerlig drift.
 
Ja, många nya värmepumpar är varvtalsstyrda så att dom kan anpassa uteffekten inom ett visst intervall. Problemet med en enklare on/off-pump som ska ge 9kW när det är som kallast är att den blir väldigt överdimensionerad under en stor del av året, vilket gör att den får väldigt många starter och korta gångtider. Visst kan man 'förbättra' det lite genom att öka hysteresen, integralen, eller vad det kallas på just den pumpen så att den låter vattnet svalna lite mer innan den startar. Nackdelen med det är att den också måste värma vattnet till en högre temp innan den stannar, vilket dels ger sämre verkningsgrad och dels sliter mer på prylarna.
Det bästa om man ska fulleffektdimensionera är att sätta in en arbetstank på några hundra liter. Då kommer VP'n att få bra gångtider och ligga nära börvärdet hela tiden. Dock kostar ju en tank lite pengar, så man får väl ta ställning i varje enskilt fall vad man tycker är bäst:
- En lite mindre VP direktkopplad till värmesystemet som behöver nåt tusental kWh spets per år.
- En 'fullefekts' VP med tank som kostar kanske 15-20 tusen mer att installera.
- En 'fullefekts' inverter som kostar kanske 10 tusen mer.
 
Hej. Jag har en tråd här på bygga hus just om bergvärme som slutligen resulterade i luft/vattenpump.

Kortfattat så hade jag bestämt mig för bergvärme men det sket sig pga dåligt berg (mycket sprickor och 70 m ner var större hålighet med lös sten/grus som gjorde att slangen inte kom längre ner) alternativet var nytt hål men med 40 m till berget föll valet på CTC L/V pump.

Kan säga att den har verkligen imponerat, mycket mer tappvarmvatten än min pelletskonverterade panna från -02. Elförbrukningen har gått upp från 11600 kW/år till 12800 kW/år i nuläget så det blev en otrolig besparing mot innan då jag även köpte pellets för ca 14000/året oxå.

Det enda jag kan tycka är negativt är att det är osnyggt med aggregatet på utsidan. Det var även huvudanledningen till att jag ville ha bergvärme från början. Många tycker bergvärme pga ljudet men det stör ingenting, vi hör inte pumpen även om den står under vardagsrumsfönstret, 3 m från altanen (dock vinkelrätt mot altanen).

Min pump är varvtalsstyrd på 10 kW. Och jag har aldrig sett den gå på mer än 60% och då var det -11'. Huset är byggt -49 och har original kopplade 2glasfönster så det förbrukar en hel del energi.

Tror du blir nöjd med vad du än väljer för typ av anläggning, välj den installatören du får störst förtroende för, brukar löna sig med tiden. Lycka till // John
 
masterjohn skrev:
Hej. Jag har en tråd här på bygga hus just om bergvärme som slutligen resulterade i luft/vattenpump.

Kortfattat så hade jag bestämt mig för bergvärme men det sket sig pga dåligt berg (mycket sprickor och 70 m ner var större hålighet med lös sten/grus som gjorde att slangen inte kom längre ner) alternativet var nytt hål men med 40 m till berget föll valet på CTC L/V pump.

Kan säga att den har verkligen imponerat, mycket mer tappvarmvatten än min pelletskonverterade panna från -02. Elförbrukningen har gått upp från 11600 kW/år till 12800 kW/år i nuläget så det blev en otrolig besparing mot innan då jag även köpte pellets för ca 14000/året oxå.

Det enda jag kan tycka är negativt är att det är osnyggt med aggregatet på utsidan. Det var även huvudanledningen till att jag ville ha bergvärme från början. Många tycker bergvärme pga ljudet men det stör ingenting, vi hör inte pumpen även om den står under vardagsrumsfönstret, 3 m från altanen (dock vinkelrätt mot altanen).

Min pump är varvtalsstyrd på 10 kW. Och jag har aldrig sett den gå på mer än 60% och då var det -11'. Huset är byggt -49 och har original kopplade 2glasfönster så det förbrukar en hel del energi.

Tror du blir nöjd med vad du än väljer för typ av anläggning, välj den installatören du får störst förtroende för, brukar löna sig med tiden. Lycka till // John
Vilka vardags hjältar, tackar alla för svaren! Tror att jag har fattat rätt nu att om jag skulle få en pump som är lite överdimensionerad så gör det inte så mycket (förutom inköpspris) om det är en inverter kompressor för den kommer ändå bara att ge lägre effekt när det krävs. Blir ju solklart när man tänker på det på det sättet, men trots det dumt att vara efterklok. Jag tackar återigen innerligt för snabba och kloka svar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.