Köpt ett hus byggt 1950 (plus tillbyggnadsdel 1970) som nu ska blåsas ut.
Fråga angående källaren: Den är oisolerad under och mår bra idag. Ska ändå dränera huset då det aldrig gjorts. Tänkte lägga på klinkers på oisolerat golv men vill ha stora plattor, gärna 60x60. Är det ett big no no? Tänker på att golvet behöver andas. Blir utan golvvärme för att det är lågt i tak redan (210) Badrummet nere bilar vi upp så där blir det golvvärme. Bilar inte upp hela källaren då tillbyggnaden är där ”sovrummen” är från 70-talet och oisolerad gjuten platta så för mkt kämp (eller för dyrt snarare)
 
Välkommen till forumet.
Jag tror att det är riskfritt med tanke på fukt, däremot kräver 60x60 plattor ett mycket slätt underlag för att det ska bli bra. Det kan ju vara tveksamt om era gamla golv är tillräckligt plana, och flytspackla vill ni antagligen inte eftersom det bygger i höjd.
 
Ju mer fogar ju bättre på oisolerad bottenplatta. Inte alla källare blir bättre av att dränera om och är källaren hyfsad idag verkar det onödigt framför allt om man inte ska inreda källaren. Mitt fd odränerade 20-talshus fick endast klinker (fixade även murväggarna inifrån) och det blev mycket fräscht och fint. Inte ens källarbadrummet/bastu fick golvvärme men satte in extra fläkt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Välkommen till forumet.
Jag tror att det är riskfritt med tanke på fukt, däremot kräver 60x60 plattor ett mycket slätt underlag för att det ska bli bra. Det kan ju vara tveksamt om era gamla golv är tillräckligt plana, och flytspackla vill ni antagligen inte eftersom det bygger i höjd.
Tack för svar! Vilken är den största stl som ej kräver flytspackel? Hur mkt bygger det på höjden? Till badrummen lär det inte va ett problem då vi bilar upp och vinner lite höjd av det.
 
yonna yonna skrev:
Ju mer fogar ju bättre på oisolerad bottenplatta. Inte alla källare blir bättre av att dränera om och är källaren hyfsad idag verkar det onödigt framför allt om man inte ska inreda källaren. Mitt fd odränerade 20-talshus fick endast klinker (fixade även murväggarna inifrån) och det blev mycket fräscht och fint. Inte ens källarbadrummet/bastu fick golvvärme men satte in extra fläkt.
Vi ska göra en tillbyggnad på ena delen så då är det lika bra att dränera innan det tänker jag
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Vilken är den största stl som ej kräver flytspackel?
Beror helt på hur jämn/ojämn plattan är. Är plattan helt perfekt kan du (nästan) lägga hur stora plattor som helst utan spackel. Är den riktigt ojämn måste du flytspackla även för de minsta plattorna.
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Hur mkt bygger det på höjden?
Det beror på hur mycket man häller ut. ;) Skämt åsido, det beror på hur ojämn plattan är innan och hur mycket man därför måste spackla för att få det jämnt. Sen har olika flytspackel en minimitjockleksrekommendation men det finns spackel där man kan spackla ner till enbart några mm på de högsta ställena.
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Köpt ett hus byggt 1950 (plus tillbyggnadsdel 1970) som nu ska blåsas ut.
Fråga angående källaren: Den är oisolerad under och mår bra idag. Ska ändå dränera huset då det aldrig gjorts. Tänkte lägga på klinkers på oisolerat golv men vill ha stora plattor, gärna 60x60. Är det ett big no no? Tänker på att golvet behöver andas. Blir utan golvvärme för att det är lågt i tak redan (210) Badrummet nere bilar vi upp så där blir det golvvärme. Bilar inte upp hela källaren då tillbyggnaden är där ”sovrummen” är från 70-talet och oisolerad gjuten platta så för mkt kämp (eller för dyrt snarare)
Uppdatering: Kommer att försöka med 30x30 i hela källaren och hoppas på att underlaget blir tillräckligt plant för det.
 
Det bör gå fint med 30x30.
Bilden nedan är 30x30 plattor på ett golv som var ganska ojämnt, men resultatet blev helt ok.
Gråa 30x30 plattor på ett nylagt golv med synliga fogar och avlopp i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gabbe1 skrev:
Det bör gå fint med 30x30.
Bilden nedan är 30x30 plattor på ett golv som var ganska ojämnt, men resultatet blev helt ok.
[bild]
Nice!!! Ja, man får hålla tummarna att plattsättarna vet vad de gör
 
G
Om det är ojämnt, med gammal färg och smuts kan man slipa golvet innan man lägger platorna. Det gjorde jag själv med handhållen maskin som jag hyrde. OBS se till att ha en väldigt bra industri dammsugare, det dammar fruktansvärt mycket!
 
  • Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.