Hej.

Vi ska klammra upp en kulo 4Gx1,5 (så jag får med en tändtråd). Den kommer att gå efter taklist alt golvlist och sedan till en brytare/lampa.

Vilken storlek på klammer ska jag ha? och bör jag satsa på letti eller TKK?

Väggen består av 6mm reparationsgips och brädor under det (gammalt hus).

Tacksam för tips.
 
Hej,

En fråga om tycke och smak...och pengar. Letti är klart dyrare är TKK men blir snyggast. Storlek på klammer bestäms av dimension på kabeln du vill förlägga. T ex om kabeln är 8mm så funkar TKK 7-10 fint.

MVH
Daniel
 
Kollade som hastigast med skjutmått och fick det till 9mm. Självklart ska det se lite snyggt ut med. Kan man sätta letti 2 ben även vid list, eller blir det bara "fult", blev lite snål när jag såg vad "enbenen" kostade eftersom man då även behövde ett verktyg.
 
Godkänt att lägga kulo o en sådan?
 
pegee skrev:
Ett snyggare alternativ är väl att köpa kabelkanal
Snyggt klamrad kabel är snyggt! ;):)
 
  • Gilla
Kurtivan och 5 till
  • Laddar…
Nej, absolut inte LETTI tvåben mot list. Då är det betydligt snyggare med TKK. Det många gör fel med TKK är att inte slå in klammern riktigt så att den någorlunda livar med underlaget. Gör man inte rätt så blir det en kulle på kabeln vid varje klammer.

//Patrik
 
Mikael_L
Letti 10, och vid annan klammer väljs så 9mm är inom intervallet. (t.ex. TKK 8-12) (y)
 
Inte kabelkanal... snyggare med letti och sedan måla in. Rätt avstånd mellan klammer. Samt 5-6cm från hörn mm.
 
Jag hade nog kört på Letti 8 och sen målat in det som föreslogs ovan.
Men viktigt är avstånden mellan klammern. Läs klammer-tråden av Patrik_Hed
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.