Har bestämt mig för vita blanka rektangulära kakelplattor på vägg i mitt badrum (dusch/toa) som jag håller på att renovera. Rummer är 2x2 meter.
På golvet ska jag har matta svarta 10x10 med viss struktur och dra upp en pelare bakom toan med dessa plattor (3 i bredd).

Mitt dilemma är vilken storlek jag ska välja på de vita. 20x25, 20x33, 25x40 ..... man blir ju helt snurrig.
Jag ska iallafall ha dem "liggande".
Hur ska jag tänka? Har någon erfarenhet av samma fråga?
 
Personligen skulle jag valt modell mindre, typ 10x20-25 och sen gillar jag inte blanka plattor då jag tycker kalkavlagringar syns så förbannat snabbt på blanka plattor och det är svårt att hålla det rent och snyggt.

Men allt handlar om ens egen smak...
 
Anledningen jag tittat på större kakel är pga rekommendation från kakelhandlare.
Större plattor = färre fogar, så upplevs rummet som större :)

Men det kan ju inte vara snyggt med FÖR stora, därav mig fråga :blushing:
 
Personligen tycker jag nog man upplever rummet större med mindre plattor.

Har man 8st som är 25cm på en vägg som är 200cm så tycker jag det ger ett intryck av att väggen är längre än om man bara har typ 5st som är 40cm...

FÖR stora är absolut inte snyggt tycker jag, men visst får man mindre fogar om nu man vill ha det...
 
Större plattor är snyggare enligt mig....
 
Jag föredrar äpplen före päron... men jag kan inte förklara varför... ;)
 
själv tycker jag päron är godast!
 
Har precis renoverat mindre badrum (ca 3 kvm) och vi valde blanka vita, liggande 10x20 till väggarna. Hade tänkt ta 10x30 först, men vi ändrade oss och tog alltså 10x20 istället och är väldigt nöjda med slutresultatet. På golvet har vi svarta 10x10 med struktur...

//P
 
peppelito: du har inga bilder att lägga in?
 
Jodå det kan jag ordna, men det får bli i morgon.

//P
 
Ursäkta dröjsmålet, annat kom i vägen. Här kommer iaf en bild.

//P
 
  • bad1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi gjorde om vårat badrum för ett år sedan. Badrummet är ca. 3 * 3,5m och vi valde 10*40cm matt på väggarna och liknande som peppelito har på golvet. Svart 10*10cm. Bilden jag bifogar har mäklaren tagit då lägenheten ligger ute för försäljning. Så ett ganska kraftigt vidvinkelobjektiv är använt och därför ser plattorna ännu mera utdragna ut. =)
 
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också 2x2 meters badrum och körde 25x40 blev väldigt nice men det gäller att tänka sig för så man får bra avslut mot hörn, golv och tak. Små plattbitar är inte så jättesnyggt tycker jag.
 
Snyggt badrum henkapenka! Lycka till med försäljningen.

Vi valde slutligen 10x20 pga att vi har några avsnitt som förmodligen inte blivit bra med större plattor, bla "lådan" med den vägghängda toaletten.

//P
 
T
henkepenka skrev:
Vi gjorde om vårat badrum för ett år sedan. Badrummet är ca. 3 * 3,5m och vi valde 10*40cm matt på väggarna och liknande som peppelito har på golvet. Svart 10*10cm. Bilden jag bifogar har mäklaren tagit då lägenheten ligger ute för försäljning. Så ett ganska kraftigt vidvinkelobjektiv är använt och därför ser plattorna ännu mera utdragna ut. =)
Brunnen mitt i badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.