Tjena!

Dottern börjar närma sig tonåren, vi har kommit till den gränsen att det snart är ohållbart med en toalett. Vi behöver alltså en extratoa/gästtoa , vad man nu vill kalla det. Syftet med denna toa är att man ska kunna gå in o uträtta sina behov o gå ut igen, man ska alltså inte ha en relaxavdelning osv:D

Hur litet är stort nog? Vi har badrum på samma våningsplan så man behöver inte tänka på handikappanpassning osv. Har en plan på var jag skulle kunna få in ett, det är enligt den enkla ritningen nedan, nischen är 40x60cm, min tanke är att placera ett handfat i den, det räcker med att man kan tvätta händerna men jag har funderat lite på att det vore bra om en annan kunde borsta tänderna där också så man slapp kösystemet till rätta badrummet.

En annan tanke jag har är om man skulle köpa en vägghängd toalett och placera cisternen i nischen, men det är mot yttervägg så jag e lite rädd för kylan, samt att det skulle fördyra och krångla till projektet, är mer inne på att göra en ngt billigare o enklare lösning med en standard wcstol.

Det jag framförallt undrar är hur pass brett och långt en gästtoa behöver vara. Mätte lite på vårt rätt badrum o vi har drygt 100cm mellan väggen bakom toastolen fram till en svängd duschvägg, men ska man lyckas att få ner brallorna efter att man har stängt dörren behövs det nog mer:)

Vad har ni för åsikter?

343g83m.jpg
 
Jag tror att din planlösning är optimal, bredden är väl ca 90-100 cm.
I ett gammalt kontorshus på Östermalm fanns en toalettstol plus minitvättställ på en yta av kanske 120 x max 70 cm (troligen en ombyggd garderob), det var trångt.
Tandborstning bör fungera också, eltandborste kräver mindre plats i sidled
 
Svensk Standard säger så här när det inte är krav på tillgänglighet:

1200x1300
1100x1400
1000x1500
900x1600

Då är rummet 4-kantigt så det blir inte helt jämförbart med din toa.
 
Den bästa toalett jag någonsin haft var den lilla jag hade i min studentlägenhet när jag var ~20. Det var så oslagbart bra att kunna vila pannan mot handfatet medan man satt på muggen efter en krogrunda :D. Skämt åsido. Jag följer intresserat tråden då jag vill bygga en liten toalett i vår gäststuga. Jag måste tyvärr ha dörren i längsled och gå förbi handfatet. Men jag räknar ändå med att 950mm brett räcker. Din lösning enligt skissen verkar optimal.
 
Det var lite andra krav på 40-talet, min ENDA wc (hittills...) är ca 130x70 cm.
 
Här är en bild på vår extra-gäst-toa-under-trappen... Gammal garderob, ca 1 m bred, 1,60 djup, men bara ståhöjd precis innanför dörren. Fungerar fint, var också enda "badrummet" vi hade då det renoverades på ovanvåningen, gick då med.... Alla som ser det tycker fågelbadet till handfat är så sött. Fick bygga lite själv med väggskåp som jag gjorde om för att få minsta djupet vid handfat...
 
  • gasttoa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
b8q skrev:
Det var lite andra krav på 40-talet, min ENDA wc (hittills...) är ca 130x70 cm.
Kommer ihåg mormors systers lägenhet vid Stureparken, man fick backa in i garderoben där toan var, iofs 2,50 i takhöjd. Sedan stort "badrum" med badkar i andra änden på hallen... :)
 
PICT3972.jpg

93cm brett, 135cm långt, inte riktigt färdigt på denna bild men principen framgår väl. Man skulle kunna ta bort någon decimeter på längden utan att ständigt slå huvudet i dörren när man sitter ner. 135cm är mätt ink nish vilken bygger cirka 15cm.
 
Tack för era svar, Tycker både Kysans och MathiasS toaletter ser riktigt rymliga ut :)

MathiasS, nu är jag väl lite morgontrött men menar du att det är 135cm som längst, alltså där skåpet sitter på väggen?
 
MagnusSt skrev:
Tack för era svar, Tycker både Kysans och MathiasS toaletter ser riktigt rymliga ut :)

MathiasS, nu är jag väl lite morgontrött men menar du att det är 135cm som längst, alltså där skåpet sitter på väggen?
Ja, precis så, och jag säger också att du kan dra bort 10 cm från det måttet utan att bli irriterad när du sitter ner.
 
findus42, Det var jäkligt smart om man är trångbodd. Fullt så trångt har jag inte det, o framförallt inte 1100dollartrångbodd:D. Men det är helt klart platsbesparande samt att man minimerar rördragning.
Någon som har sett ngt liknande i Sverige?
 
Är 7000kr så mycket egentligen. Det är ju inte bara rören som blir billigare. Inget tvättställ. Ingen blandare. Bara kallvatten, så att folk inte spolar bort en massa varmt i onödan då ingen iaf orkar vänta tills det kommer fram ;).

VH/Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.