Hej!

Jag håller på och bygger ut huset med ett nytt garage + övervåning.

Jag funderar nu på hur bred dörr jag ska sätta mellan garaget och övriga bostaden.
Dörren kommer vara en plåtdörr med EI60 klassning

Jag har funderat på en 90 eller 100 dörr, men jag är rädd att den blir klumpig och tung om jag tar en 100-dörr.
Å andra sidan så blir det ju denna väg som allt för pannrummet (ny värmepump kanske...) skall in i huset, samt det blir ju gångdör när man har två matkassar i varje hand...

Någon som har några tips eller synpunkter till en villrådig?

/Jonas
 
Finns det inte dörrar med en smal del
med spanjolett?
Så Du kan ha typ en 80+40.

Mvh Putte
 
Går det att få en sådan dörr i brandklass IE60?

/Jonas
 
hmm Inte en aning tyvärr
men har sett plåtdörrar i den modellen.

Mvh Putte
 
Ska du ha nån träningskurs för lägereldar i garaget eller finns det faktiskt några regler man måste hålla sig till vid renovering rörande dessa brandklasser?

Jag har en vanlig ytterdörr i trä (med glasruta) mellan källaren och garaget.

Angående storleken så föreslår jag en 10a.
 
Jag bestämde mig faktiskt för en 90-dörr idag... Får dra in magen när man ska fram och förbi...  ;D

Får väl lyfta ur karmen om jag ska in med något riktigt stort...

Vad gäller brandklassen så ska det minst vara EI30 mellan bostadsutrymme och garage vid ombyggnad och nybyggnad.

Vilka regler som gäller befintliga byggnader som ditt hus Mathias vet jag dock inte.

/Jonas
 
Jag har garage i huset, dörren där emellan är en Swedoor brandklass B30 i trä, med samma mönster som övriga dörrar i huset= diagonala spår. måttet 9x21
 
går det inte att sätta på en minerit skiva ut åt garaget om man skall ha brandklass??
 
Det skulle säkert fungera lika bra, men vad gäller myndigheter så bryr de sig inte så mycket om funktion utan mest om certifieringar och klassningar.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.