Vi funderar på att installera en bergvärmepump Nibe 1225.

Vårt hus med garage förväntas ha ett energibehov på max 7 kw

Vår försäljare av vp tycker att vi ska välja modellen 1225-8 som är på 7.1 kw (0/50) . Vi har ifrågasatt detta
då vi hört att det är bättre att välja en pump som ligger i underkant av effektbehovet. Försäljaren
menar att pumpen mår bättre när den får jobba med varmare vatten, stämmer det?

Vi kommer dessutom att behöva komplettera med Nibes frånluftsmodul vilket kommer att höja
effekten på pumpen ytterligare. Hur mycket framgår inte på Nibes hemsida.

Vad kan vara lämplig storlek pumpen? Vi trodde på den minsta modellen 1225-5 som ligger på 3.9 kw (0/50).
Vilken effekthöjning kan man förvänta sig av frånluftsmodulen?
 
nuförtiden har värmepumparna så många inställningsmöjligheter att en större pump inte är ett problem.
därimot mår inte värmepumpan bättre av varmt vatten, det ger bara dyrare drift.
FLM som ventilations agrigatet heter, ger inte så stor ökning i effekt, så den behöver inte medräknas i kalkylen.

Jag skulle defenetivt inte ta en mindre pump än 1225-8 Den blir bra.

för att få bra drift så ska du inte ha termostater på ditt radiatorsystem, varken på radiatorer eller golvslingor. du ska låta värmepumpen styra allt. tempratur skilnaden malla olika rum, stryper man in (tar lite längr tid o kräver mer jobb första året, men sen sköter det sig själv) på detta sät klarar du lätare den större effekten & det ger framföralt en mycket lägra driftskostnad (rörmockaren lär ha invändningar, då det krävs mer av honom) (går du upp yttligare, till en 1225-10, så bör man montera en 200 liters arbetstank, för att klara driften, med gynsamt COP & starter m.m.)

(tänk också på att din effekt beräknng alla gånger är gjord på 20 graders inomhus temp (för att se bra ut på papper) men du kanske har 21-22 grder inne
 
jag har den äldre 1215-8,5 i mitt hus (skilnaden är hur man mätt effekten förmodellnamnet) den motsvarar alltså en 1225-10
till denna har jag en 160 liters arbetstank. Den arbater som mäst bara till ca:50%

effekten på den går up till 12-13kW då mitt borrhål är överdimensioenrat & mycke varmt (en faktor söm höjer effekten, på samma sätt som din FLM) så mitt hus har nog e top effekt på ca 8Kw
 
et annat tips jag tjatar om, är att välja en 1125 & koppla den till en VPA 300/200 istället, deta ger förutom bättre drift, även en "oendlig" mängd varmvatten
 
Tackar för svaret. Då behöver jag inte gå så hårt åt försäljaren nästa gång vi träffas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.