Bra jobbat Pysslarn! Jag håller på att färdigställa en lokal som jag hyr som är på ca 24 kvm (bor i Lgh). Den är uppdelad i 3 delar. Arbetsrummet, förvaringsrummet och slip/målrummet.

Tanken är väl att en större arbetsbänk (ca 100x180. Lite osäker på vad som är bäst) med sågen (DeWalt DWE7492) påkopplad på ena kortsidan när jag behöver det. Så får jag får jag en "feeder table" på köpet (arbetsbänken). Samt lite skivor på väggarna och förvaring.

Halva nöjet är att inreda och klura på lösningar :) Kanske kommer en projekttråd på det hela. Får se...
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
RmK_71 RmK_71 skrev:
Bra jobbat Pysslarn! Jag håller på att färdigställa en lokal som jag hyr som är på ca 24 kvm (bor i Lgh). Den är uppdelad i 3 delar. Arbetsrummet, förvaringsrummet och slip/målrummet.

Tanken är väl att en större arbetsbänk (ca 100x180. Lite osäker på vad som är bäst) med sågen (DeWalt DWE7492) påkopplad på ena kortsidan när jag behöver det. Så får jag får jag en "feeder table" på köpet (arbetsbänken). Samt lite skivor på väggarna och förvaring.

Halva nöjet är att inreda och klura på lösningar :) Kanske kommer en projekttråd på det hela. Får se...
Ja vad är egentligen optimala måttet på ett arbetsbord / MFT bord? Man får ju såklart överväga hur mycket plats man har, men låt säga att man har rätt begränsat med utrymme som många av oss hobbynissar har, vad är då det minsta mått man bör ha tycker ni ?
 
K keckepro skrev:
Ja vad är egentligen optimala måttet på ett arbetsbord / MFT bord? Man får ju såklart överväga hur mycket plats man har, men låt säga att man har rätt begränsat med utrymme som många av oss hobbynissar har, vad är då det minsta mått man bör ha tycker ni ?
@Pysslarn är det ok att vi diskuterar detta i 'din' tråd?

Det beror på vad det är för något du bygger.
Min verkstad är knappt 9kvm, optimala för mig är ca 125*45cm. Sen finns det bilder på nätet på arbetsbänkar gjorda för folk som bygger stolar, de är hälften så stora som min.
Men med min går det inte bygga saker som är mycket större än 150*60cm.
 
  • Gilla
Konow och 2 till
  • Laddar…
K keckepro skrev:
Ja vad är egentligen optimala måttet på ett arbetsbord / MFT bord? Man får ju såklart överväga hur mycket plats man har, men låt säga att man har rätt begränsat med utrymme som många av oss hobbynissar har, vad är då det minsta mått man bör ha tycker ni ?
Som sagt så beror det ju mycket på hur mycket plats man har. Min hembyggda MFT bänk lever ännu även om jag länge har haft planer på att bygga något stabilare:
https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-ett-hemmabyggt-mft.140009/
Det jag har kommit fram till är att jag antagligen kommer att behålla samma mått även när jag bygger ett nytt bord, d.v.s. 200 cm långt och 80 cm djupt. Några smärre förändringar har gjorts så som en hylla undertill och en tvärslå på mitten för att skivan inte ska svikta ner men i stort sett är det samma bord fortfarande. Den mest avgörande förändringen är nog annars att bordet numera står mitt i rummet så man lätt kommer åt alla sidorna (tre av dem ivarjefall).

Jag ville ha bordet så stort som möjligt men fortfarande ha plats runtom. Med ovanstående mått så kan jag lägga upp en helskiva (200x120 cm) med 20 cm överhäng åt alla håll. Då ligger skivan fortfarande stabilt vid uppsågning.
 
  • Gilla
vefyra och 3 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Som sagt så beror det ju mycket på hur mycket plats man har. Min hembyggda MFT bänk lever ännu även om jag länge har haft planer på att bygga något stabilare:
[länk]
Det jag har kommit fram till är att jag antagligen kommer att behålla samma mått även när jag bygger ett nytt bord, d.v.s. 200 cm långt och 80 cm djupt. Några smärre förändringar har gjorts så som en hylla undertill och en tvärslå på mitten för att skivan inte ska svikta ner men i stort sett är det samma bord fortfarande. Den mest avgörande förändringen är nog annars att bordet numera står mitt i rummet så man lätt kommer åt alla sidorna (tre av dem ivarjefall).

Jag ville ha bordet så stort som möjligt men fortfarande ha plats runtom. Med ovanstående mått så kan jag lägga upp en helskiva (200x120 cm) med 20 cm överhäng åt alla håll. Då ligger skivan fortfarande stabilt vid uppsågning.
80x200 är nog rätt så optimalt om man inte har en verkstad stor som en fotbollsplan :) Själv funderar jag på att ha lite moduler som jag kan haka på långsidan med ytterliga 40x200 (som sen kan innehålla lådor mm. Tanken är att denna står längs med en vägg när man inte använder den. Sen kroka på den på det stora bordet för att få lite mer bredd. Men sen är den stora frågan, Behöver man så djupt arbetsbord :)
 
  • Gilla
keckepro
  • Laddar…
Intressant diskussion men är det inte lite som "hur stora arbetskor behöver man?".

Menar inte att raljera men i mina ögon är det ens egna behov och förutsättningar som avgör: vad ska jag göra i verkstaden resp hur stort arbetsbord får jag in?

I början av min planering tänkte jag mig ett bord på 2400 x 900 mm, ganska snart hann verkligheten ifatt mig och jag har dessutom köpt lite större maskiner än jag tänkt så mitt nya bord kommer att vara 1800 x 750 mm. Är övertygad om att det kommer att funka utan problem till minst nittio procent av arbetet men som en gardering ska jag ha en klaff att hänga på kortänden vid behov.

Tvärtemot vad jag tänkte först kommer jag att grovstycka skivmaterial på uppfarten med cirkelsåg på släpkärran eller ett demonterbart sågbord (finns exempel på forumet) för att sedan ta in delarna och jobba vidare.

Vill man kunna göra "allt" är det väl så stort bord som möjligt som gäller. Vet man inte riktigt vad man ska göra så skulle jag tittat på hur stor en "normal" hyvelbänk är (t ex Sjöbergs som har lite olika storlekar) och ha det som en utgångspunkt för att bestämma hur stor mitt arbetsbord ska vara.

Finns säkert andra sätt att se på det men det här var mina tankar.
//Ronnie
 
  • Gilla
keckepro och 3 till
  • Laddar…
Så sant. Tänkte först en fullsize MDF på 120x240 som arbetsbord. Men det hade tagit upp hela rummet. Tror att runt 80x200 cm är en rätt optimal storlek. Först funderade jag på en köksbänkskiva från IKEA som är 63,5x186 cm. Det hade säkert funkat. Då har man rätt tålig laminat och kostar inte så mycket att byta (ca 300-400 SEK)
 
  • Gilla
keckepro
  • Laddar…
Jag kommer nog också satsa på ett bord som är runt 1800-2000 långt och 700-800 brett. Då kan man ju teoretiskt också få plats med en full size skiva om det någon gång behövs utan att det vickar allt för mycket. Använder idag uppfarten / garagegolvet med träningsmatta från biltema (sådana här stora fyrkanter som klickar i varandra) + sänksåg med skena för att såga upp skivor.
Fungerar iofs bra, men hade varit skönare att kunna göra detta på ett bord. Förlåt jag snodde din tråd @Pysslarn och gick off-topic. Nu vill jag se mer från din fina verkstad :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har tänkt att mindre bord på hjul, som man kan fösa ihop och eventuellt låsa ihop är en flexibel lösning. Var något jag tänkte på cirka ett år sen men har inte kommit till skott... Borden skulle även fungera som verkstadshurtsar också.
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas inte jag sabbar tråden allt för mycket... :p

En annan tanke jag haft är att ha dubbla "golv" på bordet där det undre är ett fack på ca 20-25 cm för skivor som jag kapat i mellanstora storlekar. Så har man ett litet förråd av material där. Plus att det tynger ner bänken lite med så den inte flyttar på sig.

Får jag bort en gammal soffa och den gamla spisen plus lite smått och gott. Så kommer jag ha plats att bygga arbetsbordet. Har ett 15-tal kortreglar 45x95 samt tre st fullsize plywoodskivor ståendes. Så jag kommer nog ganska långt med bygget utan att behöva köpa något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.