En sådan enkel sak och vi kan inte bestämma oss. Vi vill ha en glasveranda med utgång från vardagsrummet och utanför glasverandan ska vi ha ett trädäck som följer marken. Nu till problemet. Hur stor glasveranda ska man ha egentligen? Vi vill inte ha något matbord där utan mer möbler för mysiga kvällar, typ som en mindre soffa och fåtöljer. Rummet ska helt enkelt användas som mysrum under vår-sommar och höst. Vi har ett gammalt hus så glasverandan ska byggas av gamla fönster. De mått som nu är föreslagna är 2,34 på bredden och 5,85 på längden. Är det rimligt? Tror ni det är för smalt?

Tacksam för alla tips
 
Jag antar att "längden" är längs med huset och "bredden" är ut från huset (det jag kallar djupet)?

Om soffa och fåtöljer skall stå jämte varandra med sitsen riktad utåt, kan det nog räcka. Om ni däremot tänker er att placera soffan mittemot ett par fåtöljer, så tror jag att det blir för grunt (djupet för litet). Om man dessutom tänker sig att på en ev. däckstol sträcka ut sig, så kanske det känns trångt med husväggen bakom huvudet och fötterna relativt nära glasväggen?

Varför inte måtta upp de tänkta möblerna och "placera" dem på den presumtiva altanen? Eller varför inte göra en skalenlig skiss på altan och möbler och prova er fram genom att flytta runt "möbelbitarna". Det gjorde jag när vi byggde altanen och därför blev de slutliga måtten väldigt bra och funktionella ;)

Tänk också på att glasväggen så att säga "stjäl" utrymme på altanen så till vida att svängrummet, om man ex.vis vill runda en soffa/fåtölj, blir mindre än om man inte har en vägg. Det blir liksom trängre med väggen :p Detta har jag bl.a. konstaterat på vår farstukvist (3,3 x 2 meter), som ännu inte utrustats med staket. Om jag sätter dit ett staket, så måste vi flytta in stolarna (kafébord med två stolar och soffa) en bra bit mot mitten för att kunna passera den yttre stolen för att nå den inre.

Ja, det var en del tankar från mig . . . säkert finns det fler infallsvinklar kring måtten på er glasveranda.

Lycka till!

Peter
 
Vi har måtten ca 4 m djup och 5 m bred och den storleken känns helt perfekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.