Jag ska sätta upp ett attefallshus som kommer att stå på lecablock. Huset får max vara 4 m på högsta punkten. Huset i sig mäter 385,1 cm på högsta punkten. Om jag tar Leca som är 15 cm kommer vi över med 1 mm. Om det visar sig bli några centimeter, hur kinkigt är det regelmässigt? Det finns ju även Leca som är 9 cm, men vilken storlek är att föredra?
Tacksam för svar.
 
Har ni stenhäll direkt under? Annars lär väl blocken sjunka mer än 1 millimeter? =)
Men blir det för högt får du väl ösa på med lite grus mellan blocken så att 'markytan' kommer upp lite.
 
Redigerat:
T TypRätt skrev:
Har ni stenhäll direkt under? Annars lär väl blocken sjunka mer än 1 millimeter? =)
Men blir det för högt får du väl ösa på med lite grus mellan blocken så att markytan kommer upp lite.
Smart tänkt att ösa grus om det skulle behövas. Nu tror jag ju inte att det ska spela någon roll men vill ju vara på den säkra sidan. Då förmodar jag att du tycker att 15 cm är att föredra? Är det bättre med så mycket "luft" som möjligt under huset? Huset står på en grusbädd.
 
Att svara med säkerhet överlåter jag nog till någon som faktiskt vet, men min uppfattning är att ju mer luft under ju bättre. Det kommer stiga fukt från marken och är det för tight mot mark kommer du få fuktpåslag under trossbotten så jag skulle köra med så mycket luft som du kan men vilka mått det bör vara vet jag inte.
 
Lite googlande gör väl gälla att det kanske blir lite väl lite även med 15cm.
"Plintgrunden tär mest på den invändiga höjden eftersom du behöver minst 20 cm under huset för att undvika fukt på bjälklaget (som ofta är av trä). Tänk på att absolut inte bygga för en plintgrund av estetiska skäl. Då får du mycket högre risk för fuktproblem."
https://www.attefallshus.se/grundlaggning-attefallshus/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.