Hej!

Jag undrar om det finns olika storlekar på jordfelsbrytare, alltså ju mer man kör igenom den desto större får man välja.

Jag har nu renoverat och utökat antalet säkringar i elcentralen. Har man haft huvudströmmen av och sedan slagit på den så löser jfb. Likadant nu när det blåser. Lite jobbigt att det bara blinkat till under natten och när man vaknar finns ingen ström.
Slår jag av några säkringar innan jag slår tillbaka jfb så funkar det igen. Men inte om jag slår på jfb utan att slagit ifrån några säkringar.

Ska tillägga att min kära elektriker ej har hunnit komma ut än så för att kunna bo i huset har jag lagt till 6 nya säkringar i centralen. Han ska givetvis komma ut och fixa resten och megga allt.

Men tror ni att detta fel med att när strömmen kommer tillbaka beror på mig eller på jfb?
 
Det är 30mA som gäller, har du problem så kan du dela upp dina grupper på flera Jordfelsbrytare.
 
JFBer som löser av blåsigt väder tror jag inte vi haft uppe på detta forum tidigare :)
Det kan vara en störning på elnätet som gör att den löser, t.ex ett kort strömavbrott, om det inte finns isolationsfel i huset som på något sätt påverkas av väder och vind.

Det låter som att denna JFB är lite "känslig".
Hur gammal är den?
Går det att isolera felet lite närmare, till en specifik apparat som inte kan vara påslagen?
Det kan ju helt enkelt vara för många apparater vars normala läckström tillsammans blir för mycket.

För övrigt så har JFBer en max belastningsström, vanligen 25 eller 40 A. Men jag är osäker på om det kan spela in här.
 
Det låter som du har ett isolationsfel. Jag gissar att du någonstans i systemet har en överledning mellan jord och nolla.

Om du då har en ström i nollan, så kommer en del av den strömmen att leta sig fram till isolationsfelet och välja den vägen ut ur huset (alltså via jord). Om strömmen i nollan ökar så ökar också strömmen i felpunkten. Just när du slår på huvudströmbrytaren så blir det mentan väldigt höga strömmar när ex. kompressor i kyl o frys startar samtidigt som kondensatorer i nätdelar till datorer osv laddar upp sig. Den höga strömmen innebär att även strömmen i nollan blir stor, och därmed ökar strömmen som väljer fel väg ut.

Om du har en vanlig multimeter så finns det en skaplig chans att du kan hitta felet med den. Mät resistans mellan nolla och jord när jordfelsbrytaren är avslagen (när den är till så är ju nolla och jord ihopkopplade i brytaren). För säkerhets skull bör du även slå av huvudströmrytaren.

Du skall då ha oändlig resistans.
 
Min teori förklarar iofs inte varför felet är vindkänsligt.
 
Kan vara någon utebelysning eller liknande med dålig isolering som rör sig i vinden. Isolationsfel bör man gå till botten med så det är bra att din elektriker är på G.
 
Kortslutning mellan nolla och skyddsjord tillsammans med startströmmar från switchade nätdelar är också en trolig orsak.

Att de löser för blåsigt väder, mja.
JFB ska INTE lösa för ett strömavbrott när strömmen kommer tillbaka, men se min första mening.

Protte
 
TS skriver ju att samma sak händer när huvudbrytaren varit bruten, så blåsten är inte relaterad.
Prototypen mfl teorier är nog nära sanningen.
 
Den är inte vindkänslig:)
Det jag menade va att just nu när när det blåser lite och strömmen är borta i kanske 15sekunder så slår jfb ifrån när den kommer tillbaka.

Kom på nu när jag läste lite svar att det ligger nån kabel ute som är i kopplad. Ska dra ut den sen får jag väl slå av och på med huvudströmmen och se vad som händer.

Jfb är 6 år gammal tror jag, står Biltema på den...

Hur kan denna kortslutning uppstå? En gipsskruv genom kablarna?
Ska mäta lite, men annars måste man se detta direkt när man megga?

Har ju tänkt att ha kyl/frys på egen jfb men kanske läge att dela upp övriga huset på två?
Tex att, källare där alla uttagutomhus är kopplade och vattenpumpen är på en egen?
 
Kan tillägga att nyss så slog den ifrån när vi startade hällen. Vi har egentligen bara ström i kök och på toa än så länge. Så det är en frysbox, en frys, ett kylskåp taklampor i köket. 4 utelampor, en shuntmotor och en CP som är igång.
Men nya jfb från Garo är påväg
 
Jag vet inget om Garo men det allmänna hempulartipset är väl att just nu är det Clas Ohlson som gäller som inköpsställe eftersom de kör AEG = helt okej märkesfabrikat på jordfelsbrytare (och dvärgar). (Visst, t.ex. Hager anses av många vara ännu bättre, men AEG torde vara ett klart bättre val än Biltema/Rutab-märkta prylar).


Om du har kortis nånstans mellan nolla och jord så lär det vara på en grupp som INTE har någon (nämnvärd) belastning inkopplad eller inte har automatsäkringen påslagen.
Om du har belastning på en grupp med sådan kortis så lär jordfelsbrytaren lösa ut direkt.
 
Det lutar mer och mer åt Biltema-JFBn...så det finns en god chans att Garo kommer att uppföra sig bättre.

Ja, om du har ett läckage mot jord, eller svag överledning mellan N och PE så ska det synas vid en isolationsprovning. Hade du gjort det?

Det spelar ingen nämnvärd roll var överledning N-PE finns, och det hjälper inte att bryta säkringar, så detta fel talar emot, om det inte är en viss resistans i överledningen som kräver ganska mycket ström i N för att lösa JFBn. Det kan gå att se vid resistansmätning med en vanlig multimeter.
 
Ingen isolationsprovning än.
Så av med all ström och sen bara mäta. Tickar det då på i instrumentet är nåt fel?
 
Har du en multimeter så resistansmät som hempularen beskriver i #5, då kan du så gott som utesluta ett av felen som nämnts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.