Hej!
Jag har en diskussion vid ARN med min gamla rörmokare. En punkt i diskussionen är de storlek av ack.tankar. Jag vet det finns ingen tydliga regler men jag har hittat en gång att men kan beräkna storlek med att beräkna 10 l. vatten med 1 m2. Finns det något "officielle" hemsidan (myndigheter/företag) var man kan hitta siffror?
Tack på förhand.

Chris
 
Menar du svanen rekommendationerna?
 
Göran.W
Ack tankens volym beräknar man efter pannans effekt och huset värmebehov.
Vad är problemet förstår inte riktigt vad det frågas efter.
Är det för att få det svanen godkänt ska ack tank volymen vara minst 18 ggr pannans vatten volym,
Här finns lite att läsa http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/VedpannorModeller.pdf
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Är det inte 18 ggr vedvolymen?
 
Göran.W
Du har så rätt ska vara eldstads volymen.
Dags att lägga sig tydligen.
 
Läste oxå ca 10L/kvm som ska värmas när jag planerade mitt pannrum, så här i efterhand hade jag gärna tagit till mer då mitt hus gör av med mer energi än jag räknade med...

Så, mitt tips är att räkna enligt exemplet, och minst dubblera resultatet. Sen välj en panna som såklart passar till huset, men som även inte fyller acktanken på ett inlägg, utan kanske 1,5 -2inlägg. Du får då lite mer valfrihet ang när du ska elda, eller du kan elda när du kan, behöver såattsäga inte vänta tills acken nästan är tom....

Hittades just en bra beskrivning på hur man kan tänka vid planeringen: http://www.novator.se/bioenergy/BE9802/acku.html
 
Göran.W
Aha nu är jag med.
Men frågan är egentligen vad ni tvistar om.
Har han satt in för små tankar eller funkar det inte som det ska.
Vad jag vet finns det inga regler hur stor tank man måste sätta så man kan i princip sätt in 500 liter till ett hus på 200 kvm utan att det är juridiskt fel.
Ett undantag finns och det är när kommunen kräver en miljögodkänd anläggning för då brukar dom kräva att man har minst 18 ggr eldstads volymen på tankarna.
Så vi behöver veta exat vad ni tvistar om.
Jag har med hört att grundregeln är 10 liter \ m2 men det är inget krav.
Jag tycker med 10 liter m2 är för lite om man ska få en riktigt bra anläggning.
 
Förlåt jag var en lite upptacken de senaste dagar.
Problemet med rörmokare är att vi hade innan bara ett (gamla) Viadruss-panna utan ack.tank och att vi har pratat med honom att det skulle vara bra att sätta in några ack.tanker. Han tyckte att 1500 l. ack.tank med denna panna skulle fungera på vårt hus (nästan 300kvm). Vi har också en B&B i vårt hus, så det är viktigt att vi kunna värma upp huset på en bra och enkelt sätt. Han tyckte att 1500 l. ack.tank var tillräckligt. Det skulle vara för mycket att skriva i detajler om problemet. Men i praktik borde jag elda nästan hela dagen att värma upp huset (och jag har även stängt några elementer!). Och det var och är naturligtvis inte meningen med installationen från ack.t.! Det var också 2 gånger en problem med tryck i panna, och han hade inte reagerat på vårt telefon och mejl. Han är ansvarigt för sitt jobb. Nu har vi (vi har anlitat en annan rörmokare) bytat panna, bytat rören mellan panna och laddomat och installerat 2 extra ack.tank (total 2500 l.) Jag har pratat med Konsumentverket och de har berättat att jag har fått dåligt råd om installationen och att det skulle vara bra att anmäla detta till ARN.
 
Vad blev det för panna nu då?
 
Göran.W
Oj vad var det för röris.
Viadruss pannan skulle bort från början för det är en överförbrännings panna med usel verkningsgrad och ofta tok hög rökgas temperatur.
1500 liter ack tank till 300 kvm och dessutom B&B hur tänkte han där.
Men 2500 liter tycker jag är lite för lite det med men jag antar där finns folk alltid så då funkar det nog ändå.
 
Här är ett snarlikt dokument som Göran.W länkade till:

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/ackumulatorstorlek.pdf

Dimensioneringen skall göras fackmannamässigt (ingenjörmässigt). Äfab är en auktoritet på området. Ofta kan det dock vara problem med hur stora tankar man får plats med, då måste man kompromissa.

Bekvämligheten i eldning styrs av pannans vedvolym i kombination med korrekt dimensionerade acktankar. Även i viss mån av effekten i pannan då en panna med högre effekt brinner ur snabbare, då hinner man kan göra ett nytt vedinlägg innan man går och lägger sig. Förutsätter stor ackvolym.

Om ditt hus inte är nybyggt så räcker 1500 liter möjligen till tändbrasan:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.