Jag har surfat en del på nätet för att finna inspiration inför ett eventullt kommande villabygge. Det jag är ute efter är små smarta villor på liten totalyta (max 120 kvadrat) men som ändå innehåller minst 3 sovrum och tvättstuga. Gärna med en spännande och samtidgt funktionell design. Om jag och min fru kommer bygga hus så kommer vi behöva bygga billigt genom smarta lösningar som att tex samla all vvs inom en liten yta. Om någon sitter på några länktips till ritningar, privata hemsidor eller artiklar i tidningar om det jag skrev ovan så vore jag tacksam om ni kunde dela med er.
 
en bok som heter small city houses tycker jag är inspirerande. små hus, moderna och ofta med bottenyta på kanske bara 40 kvm. troligtvis är det inte exakt sådana hus ni söker, men det är ju bara inspiration vi pratar om.

ska ni rita själva? vad är det för tomt? på landet? en villaförort?
grundläggande tips är att bygga hus på höjden, det blir billigare eftersom grunden generellt är väldigt dyr.

det låter som ett roligt projekt med tanke på förutsättningarna och begränsningarna. jag är själv arkitektstudent och skulle gärna hjälpa till om ni vill ha någon som ritar det. du kan maila mig på info@simonisacsson.com om du vill prata mer om det eller ha fler tips.
 
En duktig arkitekt kan rita ett smart hus på begränsad yta. Mitt eget är endast på 106 kvm och med stor rymdkänsla och varje kvadratdecimeter är tillvaratagen. Det är inte lätt att rita själv och få kombinationen litet, estetiskt och framför allt praktiskt.
 
Instämmer gärna i nyttan av en god arkitekt. Och här är en handfull andra små tips -

1. Låt trädgården öka boytan! Med stora fönster och flera dörrar mellan hus och trädgård känns hemmet omedelbart mycket mer rymligt, roligt, behagligt och vackert. En professionellt stenlagd gård kostar en hel del att anlägga, men är värd varenda krona. Tolv gånger tio meter utegolv fördubblar ert hem. Fyra gånger sex meter utetak blir ett extra vardagsrum hela sommaren.

2. Förenkla planlösningen! Varje mellanvägg stjäl yta, volym och ljus. Även om ni inte vill ha helöppen planlösning bör ni undvika att splittra ytan i en massa smårum.

3. Låt flera funktioner dela rum! Ett stort kök funkar som både ett ställe där man kan laga mat, äta, leka och umgås. Om man bygger två badrum kan det ena mycket väl funka som "tvättstuga". Gör hallen stor nog för en soffa. Då får ni ett extra sällskapsrum, plus nånstans att sitta när man tar på sig skorna och "snackar adjö" med gästerna.

4. Dubbel rumshöjd är tjusigt, men kostbart! Men man måste inte alls avstå från vertikala element i "compact living"! Exempelvis ett trappschakt och en skorstenspipa kan ge huset fantastisk karaktär med lite eftertanke.

5. Satsa på enkla former och lugn färgskala! Om handen möter omsorgsfullt valda och utformade detaljer, och om ögat möter sobra material förlåter man gärna att stugan är lite mindre än vanligt. Detaljerna kan kosta en slant mer, men det betalar sig ändå jämfört med ett stort och "billigt" hus.

6. Låt stommens konstruktion samverka med planlösningen! Om man väljer en enkel geometrisk figur som ram till planen gestaltar byggnadens yttre kraftfullt gestaltning. Och det pressar kostnader! Varje vinkel i en huskropp kostar som regel mer än den smakar. Korta VVS-dragningar sparar också mycket pengar.
 
Yonna - Vore kul att se bilder från ditt hus, har du någon sida på nätet man kan kolla på?

Tack annars för tipsen, jag har skummat igenom varandea tråd känns det som på byggahus där det diskuteras kostnadsoch yteffektiva lösningar och letat som en tok på nätet efter folk som byggt villor med liten yta. För oss blir ett nybygge först aktuellt om ett eller ett par år, så vi har lite tid på oss att lista ut vad vi vill ha vilket är det jag försöker göra nu.
 
Redigerat:
har du kikat på www.arkitekthus.se, tex AH#002 och AH#041 verkar vara typen av hus du menar. I senaste Hus & Hem (den det står Sommarfixa på) fanns det också ett reportage om ett mindre arkitektritat hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.