Mikael_L
Jag tycker det behövs en sådan här tråd.
Man ser någon snygg växt och undrar vad det är, för den kan ju passa bra hemma.

Beskriv den här, så kan alla läsare få försöka klura ut vad det är man söker.
Ta gärna en (eller flera bilder med detaljer på blad, stam och gren etc.).
Beskriv gärna höjd/bredd och annat som kan ge vägledning.


Jag börjar med denna Lönn.
Jag har sett att den vanliga lönnen som växer i skogarna ofta får mest gula blad på hösten.
Men det finns en massa andra som är planterade som ser ut på alla möjliga andra vis.

Och jag har sett en del som tilltalar mig, jag tycker det verkar som att dom kanske når typ till 10 meters höjd, dvs ganska mycket mindre än bjässarna i skogen.
Och sen får dom på hösten hela färgskalan på bladen, ofta klarrött högst upp och mot solsidan och sen gula och sen är det kvar gröna, allt samtidigt.

Jag skulle vilja plantera en sådan lönn, men vad heter typen tro?
 
  • lönn#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lönn#02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det undrar jag med! Men det kanske har med åldern att göra också? Hur löven ser ut? Vi har en lönn på tomten och en precis i tomtgränsen och vi ser fram emot vår första höst med dom :)
 
Vanlig lönn (Acer platanoides) blir ofta sådär färgsprakande. Hur mycket färgprakt det blir beror till en del på generna men mest på läget. Om du tittar på de individuella bladen i en höstfärgad lönn så är de yttersta bladen mot södersidan orange och röda medan bladen inne i kronan är gula. Nordsidans löv är också gula eller iaf blekare än södersidans.

Det som ger höstfärgerna är olika karotenoider och xantofyller, ämnen som är antioxodanter, dvs skyddar växten mot fria radikaler. Fria radikaler är det som får lönnen och dig och mig och alla levande varelser att härskna. Där det finns solsken, syre och organiska föroreningar bildas mycket fria radikaler. Lönnen producerar antioxidanterna efter behov, de finns där i bladen hela tiden men det är inte förrän klorofyllet dras tillbaka från bladen som antioxidanterna syns.

Slutsatser:
Plantera din lönn soligt och utsatt för avgaser och smog så blir den jättefin på hösten. Har du däremot en skuggig tomt och ren luft är det svårare. Solarium och motorgräsklippare med fulbensin kanske hjälper?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det hänger också rätt mycket på höstvädret, vissa år blir de bara gula, andra år mer färgsprakande.
 
Mikael_L
Tja KoW, det är ingendera, när jag läser om dom.
Och klotlönn har vi satt en, men dom blir nog inte så höga som lönnen jag är ute efter.

Det är nog inte någon kopparlönn heller, för tydligen har den väldigt speciell bark.
Men när jag läser om den så blir jag helt klart sugen på en sådan. Men det är nog verkligen gränsfall ifall vi kan ha en sådan med ganska blåsigt läge i zon 4.
http://www.odla.nu/inspiration/trad-med-vacker-bark-kopparlonn
 
Hemmakatten
Vilken utmärkt redogörelse av Stefanolofanders! :) Har aldrig tänkt direkt på varför löv får så härlig färg på hösten. Men nu vet jag.
 
ullberg
Då fortsätter jag i trådens anda, sprang på den här i Waxholm idag och då jag är trädanalfabet har jag ingen aning, någon som kan hjälpa mig?

ImageUploadedByTapatalk1400943054.512407.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByTapatalk1400943064.776143.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Jag börjar med denna Lönn.
Jag har sett att den vanliga lönnen som växer i skogarna ofta får mest gula blad på hösten.
Men det finns en massa andra som är planterade som ser ut på alla möjliga andra vis.

Och jag har sett en del som tilltalar mig, jag tycker det verkar som att dom kanske når typ till 10 meters höjd, dvs ganska mycket mindre än bjässarna i skogen.
Och sen får dom på hösten hela färgskalan på bladen, ofta klarrött högst upp och mot solsidan och sen gula och sen är det kvar gröna, allt samtidigt.

Jag skulle vilja plantera en sådan lönn, men vad heter typen tro?
Jag har fortfarande inte listat ut detta.
Efter Stenolofanders utmärkta redogörelse har jag spanat in noggrannare, och jag tycker inte att det är någon tvekan att det är en annan sort än den vanliga skogslönnen jag är ute efter.
I stadsmiljöer är dom vanliga att se planterade, och även uppenbart mycket gamla sådana här lönnar når bara ca halva höjden mot bjässarna man ser ute i skogarna.

Så det måste väl finnas någon sort som inte växer sig lika stor?
 
Ullbergs Vaxholmsträd är någon form av prydnadsapel (släktet malus). Det finns väldigt många namnsorter av apel, varav åtminstone ett par med rödaktiga blad, och jag vet inte vilken av dem det här är även om rosenapel är en möjlighet.

Mikaels lönnfunderingar, då -
Trots tvivlen håller jag ändå med dem som säger att det nog är vanlig lönn (acer platanoides, "skogslönn") du menar. Det färgsprakande trädet på din första bild är definitivt en sådan.

Det finns bara två storvuxna lönnarter som används som park- och gatuträd i mellansverige där du och jag finns. Den ena är tysklönn (acer pseudoplatanus), den andra är skogslönn. Tysklönnen är relativt ovanlig och knappast det du är ute efter för efter vad jag sett är den snarast mer enfärgat gul på hösten än skogslönnen. Den lönn man ser längs gator och i parker är nästan alltid skogslönn och det är exakt samma art som finns vild i skogen.

Sen är ju skogslönn sällan lika hög som t ex alm och står den i litet taskigt med jord längs någon gata blir den oftast mindre och klenare än artfränder som växer i ett fritt läge i en park eller som vårdträd på en gård på landet. Jag vet inte om det kan vara det som ligger bakom din tanke om en bjässesort i skogen och en mindre i stan.

Därutöver finns det ett gäng mindre lönnarter som planteras men då handlar det mer om buskar och småträd (rysk- och ginnalalönn, naverlönn etc) och de har knappast med saken att göra.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Lönnar kan ju dessutom beskäras helt brutalt och ändå vara fina träd igen efter bara något år, det är ett av de träd som faktiskt tål att hamlas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.