Detta är egentligen inte mitt problem utan firman som byggt huset åt mig men vill kolla om nåt varit i samma situation....

Mitt nya hus är äntligen redo för inflyttning och nu i veckan skulle vi starta upp värmesystemet. Vattenburen golvväme är det som gäller. Dock håller inte slingan till badrummet trycket o de har konstaterat att dom troligtvis skjutit sönder slingan när de reglat väggen !! Vad gör man ?? Bilar ner plattan o river väggarna ?? Lägger elslinga istället ?? Mest nyfiken över om nån varit med om nåt liknande och hur ni gjorde då ??

Mvh Johan
 
C
Du menar att dom ska ha lyckats skjuta ner en spik i betongen med spikpistol? Det verkar orimligt tycker jag, jag har ibland problem att få i mina spik i trä, om det råkar vara nån kvist ivägen.

Hursomhelst får väl husföretaget stå för vad dom har gjort och rätta till felet? Vill ni ha vattenburen värme i badrummet och har betalat för det, så får väl dom ordna så att det funkar, vad som än krävs?
 
Helt klart står firman som gjort fadäsen för att åtgärda problemet, dom har försäkringar för sånt här

Och vidhåll att du ska ha vattenburen värme och inte el-slinga, el-värme är nått som man kommer att få betala dyrt för i en närstående framtid ;)

/R
 
killarna som byggde ett föråd under skärmtaket på jobbet, skör in spikarna med spikpistol rakt igenom i-balken i taket (det är 10mm stål vi pratar om)

så det kan inte vara några större problem att skuta ner i betången om jag får gissa.


hur man ska göra vet inte jag, men du ska väll inte godtjänna att du får en elslinga! dom får laga slingan som är trasig...
 
Vi lagade den trasiga slangen i vårt köksgolv som av nån anledning inte alls låg där den borde enligt ritningen:eek: :( möjligen flyttade flytspacklet på slangen :confused:
Jag knackade loss klinkersplattan och tog bort den där läckan var, bilade (för hand mest) fram ca 200 mm av slangen och sen satte rörmokaren dit en koppling, efter provtryckning så göt jag igen hålet igen, la dit klinkersen och återställde köksinredningen. :p Har fungerat sen 2003 nu. Det "enda" Du behöver göra är att lokalisera läckan. ;)
 
Var det uppenbart i ditt fall var läckan var eller hur hittade du rätt? Skulle ju vara bra med ett tips från stallet om man råkar ut för detta i framtiden

// Mats
 
Nu handlade ju detta om ett badrum med, får man väl antaga, tätskickt under plattorna. Tätskiktet är normalt inte ok att bryta och sedan "skarva" genom att kladda på nytt.
 
myrstack skrev:
Var det uppenbart i ditt fall var läckan var eller hur hittade du rätt? Skulle ju vara bra med ett tips från stallet om man råkar ut för detta i framtiden

// Mats
En stråle varmt vatten upp under kylskåpet, omöjligt att missa :D drar ut skåpet och inser att vattnet kommer upp där skåpsidan är skruvad i golvet med vinkeljärn, ännu omöjligare att missa :p

>cederbusch
Jo, det är skillnad i å me att man bryter tätskiktet i ett badrum men så här kan man laga slangen alla fall.
 
Ett sätt är ju att använda en termografikamera!
Med den bör man ju enkelt se slingorna och var eventuella läckor finns!
Används mycket på fartyg för att hitta bla hotspots, kassa reläer, eventuella brandrisker och dålig isolering!
Har själv sjukmönstrat med en istället för feber termometer:D
Dessa kostar multum fast att priserna gått ner de senaste åren!
Skulle dock gissa på att försäkringsbolagen kan ha dom.
 
De ända rätta är att be dom göra om och rätt. Kostsamt men det ska dom ersätta!
 
Jag har för mig att ingjutna skarvar på rör/slang inte är godkända...
-Om så är fallet så bör ju inte detta vara ett alternativ,
speciellt inte vid nybyggnation!
 
Ingjutna skarvar är godkända på värmesystem pga det låga trycket och den begränsade mängden vatten.
Alternativ för att slippa skarvar är att byta hela slangen ända fram till fördelaren och det är knappast realistiskt.

Möjligen kan man lägga en lokal slinga i badrummet och ha en Pushpump för denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.