Hej! Vi anlitade en hantverkare för att hjälpa oss med en husrenovering. Det har varit omfattande arbeten med bland annat byte av panel, fönster, kök, vvs.

Listan på fel börjar nu bli så lång att jag kan skriva en bok och alldeles nyss när jag gick ner i källaren samtidigt som min fru spolade vatten i köket mer eller mindre rann det vatten utmed väggen och genom taket. Detta efter att de precis "lagat" två nya kopplingar som läckte vatten så att skåpet under diskbänken fick vattenskador.

Fasaden som vi skrev kontrakt på i augusti är inte på ännu, halva huset står helt naket och de har försökt måla i minusgrader. Just nu lånar de vårt kallgarage där de målar och där vi tvingas ha ett 2000W element plus fläkt på för fullt. Det hade gått så varmt att kontakten hade smällt i uttaget. Fasadbrädorna hade de lämnat ute i regn, de var helt dyngsura när jag ställde in dem under carporten.

De har dragit om rör i källaren så att om jag stänger av ett element stängs alla av.

I köket glipar det mellan listerna, inte milimetrar utan centimetrar... och hade jag inte varit hemma när de satte upp skåpen så hade jag haft en lutning på överskåpen med ca 15%.

Han säger att de ska komma "två man" men då kommer han med sin fru som står mest och tittar. De jobbar på kvällar och helger trots att det är helt vitt om de alls kommer.

Elen vågar jag inte ens tänka på hur de dragit, men det ser ut som ett trasselbo i kontaktdosan i alla fall.

Stora märken i golv behöver jag väl inte nämna efter deras framfart?

Altandörrarna monterades åt fel håll (fixat iofs)

Jag kan fortsätta länge till...

HJÄLP vad ska vi göra! Den senaste vattenskadan vi kan ha fått nu är jag rädd kan vara rätt allvarlig och ska vi komma åt detta måste ju det halvfärdiga köket rivas upp, om det räcker... vågar inte ens tänka på det.

Företaget i fråga är ett litet byggföretag, tidigare HB men nu AB, allt är vitt (HOPPAS JAG för det har varit vår avsikt från början naturligtvis!?!?!?!?) med skriftliga avtal/kvitton. Det är panik nu...
 
Redigerat:
Hej

Se till att anlita en oberoende besiktningsman eller byggingenjör som kan besikta/utvärdera arbetet och eventuella skador så fort som möjligt. Jag antar att ni ännu inte betalt hela arbetet så om det visar sig att det inte är riktigt gjort eller att det dessutom orsakat följdskador så har ni i alla fall vissa möjligheter att hålla inne med det resterande beloppet och kanske delvis få möjlighet att åtgärda problemen utan att i efterhand behöva gå till domstol för att stämma byggaren för att lösa problemen. Jag tolkar ditt inlägg som att byggföretaget självmant knappast kommer att ta ansvar för de problem som ni har så därför så är det nog viktigt att ni så snart som möjligt dokumenterar de problem ni har för att förhoppningsvis förlora så lite som möjligt i slutänden
 
Men tvingas vi anlita samma firma!? Jag har ett helt a4 med punkter... i skrivande stund rinner det exempelvis in vatten i pannrummet . Ytterväggen där saknar panel och stupröret är borta så det rinner vatten längs med väggen och in i en ventil in i pannrummet!

Vi måste få ett nytt seriöst företag att på KORT tid gäöra klart allt detta innan huset förfaller. Vi har varken tid eller pengar att driva någon process och bryter vi arbetet nu står halva huset utan fasad mitt i vintern. Känns som vad vi än gör nu så blir det problem.
 
Grundprincipen enligt konsumenttjänstlagen är att entreprenören ska få chansen att rätta till felen. Men hävning av avtalet kan ske om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och det finns starka skäl att tro att arbetet inte kommer att fullföljas utan väsentliga fel. Det är svårt att säga exakt när man har rätt till hävning men ett råd är att ta in någon sakkunnig som kan bedömma det hittils utförda arbetet och kanske också om han/hon tror att entreprenören verkar kapabel att räta till felen och fullfölja arbetet på ett godkänt sätt eller om du bör häva ert avtal och ta in en annan entreprenör. Det framgår inte riktigt hur mycket du hittils betalt och om du håller inne med några pengar. Om du vill häva avtalet så bör du nog kontakta en jurist/advokat som ser till att detta görs på rätt sätt och att ni tillsammans med en sakkunnig bedömmer vilka skador som finns idag och vad det kostar att avhjälpa dessa och också hur ni kan lösa den ekonomiska frågan på bästa sätt och kräva ersättning för de skador som finns.

Om du bara anlitat hantverkaren löpande så kan du väl i princip kasta ut honom omgående men håller du inte inne med några pengar så kan det bli besvärligt att få honom att åtgärda det fel som finns idag och säkert närmast omöjligt att få honom att frivilligt betala en annan entreprenör som ni tar in och som åtgärdar de fel som finns, I det fallet så återstår bara att släpa honom till tinget vilket både tar lång tid och kan kosta en del pengar.
 
Vi sitter i ungefär samma sits. Hade en firma som gjorde i princip allting fel, tätskikt etc.. även denna firma monterade fönstren ut och in...

Jag skrev en skriftlig reklamation, tog dit en besiktningsman (som kostade 16tkr!!) och hävde sedan avtalet. Vid besiktningen var även fuskfirman med.

Vi anlitade en ny firma som i princip är klara nu. Min fundering ang svaret ovan, varför kostar det mycket pengar att stämma byggfirman? Är det inte endast kostnaden för ansökan om stämning (450 kr)? Vad tillkommer mer om man nu inte tror sig behöva juridiskt ombud?

Jag sitter som bäst och fyller i en stämningsansökan.
 
Om du lyckas hålla det som "litet mål" eller vad det nu kallas, dvs beloppet är under en viss summa. Då kan det nog hållas billigt.

Men om summan är högre, så hjälper det inte att du tror dig klara dig utan advokat, du kan bli ersättningsskyldig för motsidans advokatkostnad. Och om du bara vinner delvis så har jag förstått det som att du får betala en del av motpartens advokatkostnad (för att inte tala om ifall man förlorar målet).

Dvs antag att du stämmer för 100 000, domstolen ger dig rätt men jämkar skadeståndet till 80 000. Då får motparten betala 80% av dina kostnader, du får betala 20% av deras kostnader. Om vi då antar att motpartens kostnad är 500 000 (och dina var 450kr), så har du i praktiken förlorat 20 000.

sccarber skrev:
Vi sitter i ungefär samma sits. Hade en firma som gjorde i princip allting fel, tätskikt etc.. även denna firma monterade fönstren ut och in...

Jag skrev en skriftlig reklamation, tog dit en besiktningsman (som kostade 16tkr!!) och hävde sedan avtalet. Vid besiktningen var även fuskfirman med.

Vi anlitade en ny firma som i princip är klara nu. Min fundering ang svaret ovan, varför kostar det mycket pengar att stämma byggfirman? Är det inte endast kostnaden för ansökan om stämning (450 kr)? Vad tillkommer mer om man nu inte tror sig behöva juridiskt ombud?

Jag sitter som bäst och fyller i en stämningsansökan.
 
sccarber skrev:
Vi sitter i ungefär samma sits. Hade en firma som gjorde i princip allting fel, tätskikt etc.. även denna firma monterade fönstren ut och in...

Jag skrev en skriftlig reklamation, tog dit en besiktningsman (som kostade 16tkr!!) och hävde sedan avtalet. Vid besiktningen var även fuskfirman med.

Vi anlitade en ny firma som i princip är klara nu. Min fundering ang svaret ovan, varför kostar det mycket pengar att stämma byggfirman? Är det inte endast kostnaden för ansökan om stämning (450 kr)? Vad tillkommer mer om man nu inte tror sig behöva juridiskt ombud?

Jag sitter som bäst och fyller i en stämningsansökan.
Att bara stämma någon är som du skriver inte dyrt. Om du inte anser att du behöver hjälp av ett juridiskt ombud så slipper du den kostnaden. Men om det blir en process i rätten så har jag för mig att vid en förlust så får du stå för motpartens kostnader och de kanske väljer att ta in advokater och andra sakkuniga så det kan bli dyrt. Om firman inte hittils gått med på era krav trots den besiktning ni gjort så ändrar kanske inte en inlämnad stämmning på den saken utan ni kanske får förbereda er på att strida i rätten. Med tanke på olika rättsprocesser som det skrivits om både här i forumet och på andra ställen så finns det nog inga "säkra" mål och bara för att ni har rätt i sak så kanske ni i slutändan inte får rätt i en domstol. Om ni inte själva har väldigt bra kunskap om juridik så känns det som ganska vågat att driva en process utan att ha ett juridiskt ombud.
 
Så jobbigt det blev... besiktningsmannen uppskattade kostnaden för åtgärdande till dryga 700 tkr, sen har vi ytterligare krav, så det handlar om en dryg miljon, så det är nog inget litet mål... min tanke var att firman troligen går i konken snart och jag då inte vill lägga massa extra pengar på advokater, utan hoppas på att deras ansvarsförsäkring skall täcka delar av det skadestånd jag anser oss ha rätt till. Vi har ju redan fått flera hundra tusen i extra kostnader.

Nu var det inte meningen att "ta" maxalds tråd... tyckte dock att våra problem lät väldigt lika. Då kanske det är läge att kontakta en advokat ändå...tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.