Hej allesammans, blir mitt första inlägg här:

Skall om några dagar påbörja renovering av kök.
behöver hjälp att välja fog till mitt kakel. har stora problem med det ;)

Köket är ett vitt kök (ädel) från IKEA och jag har valt EK bänkskivor. Köket är rätt litet, och kaklet jag har valt är "nero marquina".

Jag vet inte vad jag skall ha för sorts fog till denna
Skall den vara mörk (nästan svart) så att fogen inte syns så mycket
eller skall den vara lite ljusare?

Om det är nån som valt sånt kakel och/eller har bild att visa så skulle jag vara väldigt glad =)

Vad tycker ni? =)
 
T
Beror på hur stort kaklet är, är det litet så kör med svart fog annars kan kontrasterna bli för stort. Sedan så är det lättare att hålla rent fogen om den är mörkare, eller rättare sagt skiten syns inte lika lätt ;)

Till exempel Dannyboys kök är ju galet snyggt.

Kontra Kajjennes kök.
 
Ja det är väl 10x10 cm ungefär. och jag skall kakla ungefär 2.5 m2

Iof så tycker jag att Kajjennes kök är snyggare.
Men det kaklet jag köpt har mer ojämna kanter plus att kaklet har ljusa ådror i sig så jag är inte så säker på att en lite ljusare grå fog blir snygg.

Men när det är "rent" kakel som på Kajjennes kök så är en ljusare fog snyggare tycker jag. Men fan va svårt det är å välja när man inte vet hur det kommer se ut med just mitt kakel ^^

Jag funderar på att ta en mörkare fog som nästan är samma mörkhet som kaklet. men man skall ändå kunna se fogen, men att den inte få ta över intrycket.
 
Bullebupp skrev:
Jag funderar på att ta en mörkare fog som nästan är samma mörkhet som kaklet. men man skall ändå kunna se fogen, men att den inte få ta över intrycket.
så skulle jag också tänka :). Tar du ljus fog så försvinner dom vitgråa inslag som ger liv i kakeln och fogen kommer att dominera. Mörk och ej för bred fog kommer att framhäva stenen bättre, tycker jag. Hoppas du hittar rätt fognyans. Titta på olika fogfabrikat ... fex mörkgrå skiljer sej beroende på vem som har "komponerat" färgen ( varmare eller kallare grå).
gaia
 
Hej!

Minns att det figurerade en länk till en belgisk (?) kakelsajt där man kunde testa hur många mosaiksorter som helst med olika fogfärg. _Mycket_ användbart och illustrativt!!

Kan någon minnas adressen??

/Elin
 
kloka_elin skrev:
Hej!

Minns att det figurerade en länk till en belgisk (?) kakelsajt där man kunde testa hur många mosaiksorter som helst med olika fogfärg. _Mycket_ användbart och illustrativt!!

Kan någon minnas adressen??

/Elin

Tror att adressen du söker är http://www.mozaiekonline.nl/
 
Det var det nog, åtminstone var det mycket likt! Tack!

Jag rekommenderar alla att gå in och kika.

/Elin
 
Vi har svart mosaik, svart bänkskiva och mörkgrå fog... blev jättesnyggt till. Inga bilder får ni se förrän golven är klara också :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.