I samband med byte av arbetsgivare har jag fått anledning att se över försäkringsskyddet för familjen. Gift, två små barn, huslån --> försäkring vid dödsfall eller långtidsoförmåga att jobba känns nödvändigt.

Jag har kollat runt lite på några stora försäkringsbolag och funnit att det är stora prisskillnader, i synnerhet för olycksfall- och sjukförsäkringar. Livförsäkringar är ganska jämn premie/pris-nivå.

Skiljer det mycket i villkor mellan de stora drakarna..? Någon som är insatt i branschen? Det är ju rätt mycket djungel att ta sig igenom som vanlig kontorsråtta i IT-branschen.
 
Jag tecknade en livförsäkring för ett par år sedan hos IF. Det var bokstavligt talat ett helsike. Jag var tvungen att skaffa kopia på mina journaler hos vårdcentral, tre företagshälsovårder och naprapat.

År två så steg premien med 50-100%. Men nu sitter jag ju fast hos dem eftersom det var så sjukt jobbigt att byta bolag.

Jag vet inte hur den här informationen hjälper dig, men det kan vara värt att tänka på när man väljer bolag.

Bilförsäkringen var för övrigt likadan. IF var billigast år ett med en sanslös höjning år två. När jag tog prisuppgift på min bil och mitt personnummer så fick jag det fakturerade beloppet. När jag tog prisuppgift på mig och en exakt likadan bil med annat registreringsnummer så fick jag fjolårets pris. När jag ringde och påtalade det här så fick jag det rabatterade priset "eftersom du har upptäckt det här".
 
Redigerat:
I vissa banker ingår livskydd för Bolån. Dvs halva lånet försvinner ifall någon av er trillar av pinn. Har för mig att jag slapp lämna in journaler. Bara fylla i en fullmakt så fixade bankens försäkringsbolag resten.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det kan skilja lite i villkor beroende på om man tar med för ekonomisk/förvärvsmässig invaliditet vid olyckafall och sjukförsäkring. Beloppen får man oftast välja själv men de flesta bolag har dubbel invaliditetsersättning vid en skada på över ett visst procent (oftast 30-60%).

En del försäkringar kan tecknas med ett lägre belopp (ca 500 000kr) utan hälsodeklaration tex.

En del bolag har maxersättning på tandskador vid olycksfall. På barnförsäkring kan extra ersättning förekomma vid vissa sjukdomar om man får vårdbidrag.

De flesta bolag friskriver en del sjukdomar.

Så ja tyvärr är det snårigt. En gång i tiden hade gamla Holmia väldigt bra villkor som överfördes till Trygg-Hansa och Skandia då chefer bytte jobb. Idag är det dock mer utspritt och villkoren skiljer.

Jag själv är inte så förtjust i låneskydd som en livförsäkring utan föredrar flexibiliteten att kunna fördela pengarna på annat sätt. Min fru kanske inte behöver lösa bort bolånet utan hellre behöver en buffert till tuffa tider plus pengar att kunna hyra in hantverkshjälp, städhjälp etc om man själv försvinner.

Tyvärr så har jag fler frågor än svar.
Det enda jag kan säga är att gå INTE i fällan med fackligt förhandlade gruppförsäkringar
 
Lolle skrev:
Det enda jag kan säga är att gå INTE i fällan med fackligt förhandlade gruppförsäkringar
Hur menar du?
 
Lolle skrev:
Det enda jag kan säga är att gå INTE i fällan med fackligt förhandlade gruppförsäkringar
Gör mig inte orolig nu. :eek:
Jag förstår att även detta är en snårig skog att ta sig igenom, men orkar du precisera lite? Vad är det generellt som dessa brister i jämfört med motsvarande som jag "köper själv"?
 
Dessa gruppförhandlade fackförsäkringar har försäkringsbolaget försäkrat ett kollektiv med en gemensam skaderisk utan möjlighet till hälsodeklarationer eller liknande. Detta gör att en del innehåll tenderar att plockas bort för att försäkringsbolaget skall kunna erbjuda en vettig enhetspremie.

Ersättningsnivåerna är oftast relativt låga från början men det som gör dem extra problematiska är att de har ett avskrivningsbelopp från 46 års ålder.

De flesta generellt sett tror att de har en livförsäkring men i slutändan kan detta skydd knappt täcka en begravning. Ta byggnads som exempel, facklig livförsäkring 0,5 basbelopp = 22 250kr

Andra kan ha 2-6 basbelopp oftast och dessa minskas med 2,5 % varje år efter 46 års ålder.

Detta är bara för att ta ett exempel
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Ajdå! Tur man är en ung och stark *host* 39-åring då... :rolleyes:

Ska kolla upp min variant, via Transport.

Tack Lolle!
 
Jag kollade upp mina försäkringar för ca 6 mån och har nu lagt om i stort sett alla försäkringar till min bank och på det viset även fått bättre villkor på lånen....dvs allt blev billigare....även omfattningarna på försäkringarna blev lika eller bättre....
 
Kul med alla svar!

@lolle - grupplivförsäkringar är ju en sak, men vad säger du om individuella försäkringar man kan teckna genom facket? Som ingenjör erbjuder Sveriges ingenjörer medlemmarna att teckna försäkringar, liv, sjuk- och olycksfall, sjukvård etc genom Akademikerförsäkringar. Menar du att villkoren/ersättningarna på dessa också är en fälla?
 
Redigerat:
Jag valde en livförsäkring/olycksfallsförsäkring hos skandia som jag kunde ta via jobbet eller facket just för att slippa ge bolaget tillgång till mina sjukvårdsjournaler. Jag betraktar det som privat information som jag ogärna ger till försäkringsbolagen. Som jag förstått det så kan försäkringsbolagen göra mer eller mindre vad de vill med informationen när man väl givit ut den, och risken är väl att det i framtiden missbrukas.

Jag valde bort sjukvårdsförsäkringen eftersom det verkade vara en försäkring med hög premie, hög risk för att använda den men ganska låg ersättning. Jag vill hellre ha försäkringar som skyddar mot de riktigt stora men ovanliga smällarna, som allvarliga olyckor, invaliditet eller tidigt dödsfall.
 
magda136 skrev:
Kul med alla svar!

@lolle - grupplivförsäkringar är ju en sak, men vad säger du om individuella försäkringar man kan teckna genom facket? Som ingenjör erbjuder Sveriges ingenjörer medlemmarna att teckna försäkringar, liv, sjuk- och olycksfall, sjukvård etc genom Akademikerförsäkringar. Menar du att villkoren/ersättningarna på dessa också är en fälla?
Nej de riktiga fällorna är just de gruppförhandlade försäkringarna som ofta har låga ersättningsnivåer och är ihåliga i sitt skydd. Dessa försäkringar invaggar kollektivet i tro om att skydd finns när det i slutändan kan vara 20-40 000kr som utbetalas vid dödsfall eller allvarlig olycksfallskada.

De individuella försäkringarna man kan teckna är ofta villkorsmässigt relativt lika övriga personförsäkringar på marknaden. Ibland fortfarande något låga ersättningsnivåer dock.

Tar du akademikerförbundet så har de Movestic som försäkringsgivare, absolut inget dåligt försäkringsbolag och relativt vettiga priser. Dock är ersättningsnivåerna även här lite åt det lägre hållet. 1,8 miljoner vid olycksfall låter högt men ser man till andra bolag så finns där ofta möjlighet till dubbel invaliditetsersättning vid skada överstigande 30 %. På movestic så hade du vid invaliditet på 50 % fått ut just 50 % av beloppet. På de flesta andra bolag så är ersättningen 50 % av valt belopp ggr 2.

Ser man till invaliditet till följd av sjukdom så har de medvetet valt ett annat upplägg på engångsersättning. Istället för procentuell ersättning efter invaliditet så får man ersättning i engångssumma motsvarande 1000kr/mån fram tills 65 års ålder. Denna ersättning tenderar att kunna bli ganska låg i jämförelse med en bra sjuk och olycksfallsförsäkring

Så man får värdera själv som kund. Om man ändå hade valt lägre försäkringsbelopp hos andra bolag för att priset skall vara rimlig så är individuella försäkringarna via facket oftast vettiga och bra pris på.
 
Carl_Elvis skrev:
Ajdå! Tur man är en ung och stark *host* 39-åring då... :rolleyes:

Ska kolla upp min variant, via Transport.

Tack Lolle!
Det var så lite så.

Inget fel i de fackliga försäkringarna egentligen men då kunder oftast inte är särskilt intresserade nöjer man sig med att det finns en livförsäkring utan att jämföra eller kolla villkoren.

Det är då tråkigt att leva i villfarelsen att familjen får bra hjälp om jag går bort så de tvingas leva på en lön, när sanningen oftare är att de får pengar till en kista och en stor smörgåstårta.

Om man däremot inte vill eller behöver en dyr livförsäkring så är det inget fel alls på fackligt förhandlad gruppförsäkringar.
 
Lolle skrev:
På movestic så hade du vid invaliditet på 50 % fått ut just 50 % av beloppet. På de flesta andra bolag så är ersättningen 50 % av valt belopp ggr 2.
.
Är inte 50% av Y x2 100%? Var uppenbarligen alldeles för länge sedan jag gick i skolan.
Har själv individförsäkring eller vad det nu heter via mitt fack, Metall. Får sälla mig till skaran som har alltför dålig koll på vad som ingår. Har inte en blekaste vilket givetvis inte går att skylla på någon annan än mig själv men har så otroligt svårt att förstå och jämföra försäkringar. Be mig bygga en flygmotor så löser jag det på ett kick men försäkringar... Hujedamig! :(
Tur att det finns såna som du Lolle som tycker det är intressant och förstår språket! ;)
 
Dalbotös skrev:
Är inte 50% av Y x2 100%? Var uppenbarligen alldeles för länge sedan jag gick i skolan.
Har själv individförsäkring eller vad det nu heter via mitt fack, Metall. Får sälla mig till skaran som har alltför dålig koll på vad som ingår. Har inte en blekaste vilket givetvis inte går att skylla på någon annan än mig själv men har så otroligt svårt att förstå och jämföra försäkringar. Be mig bygga en flygmotor så löser jag det på ett kick men försäkringar... Hujedamig! :(
Tur att det finns såna som du Lolle som tycker det är intressant och förstår språket! ;)
Jodå det är samma jag försökte bara vara pedagogisk

Kan ge tre exempel på försäkrat belopp kontra ev utbetalning. Detta är MKT generaliserat nu för att visa hur dubbel invaliditetsersättning över 30 % tex kan slå

Movestic (fackförsäkring) 1,8 miljoner
If vuxenförsäkring med 1,5 miljoner

Får du tummen avsågad är detta enligt tabell 17 % invaliditet

Movestic: 306 000kr
If: 255 000kr

Förlorad funktion i ett ben är 35 % invaliditet

Movestic: 630 000kr
If: 1 050 000kr

Total demens är 99 % invaliditet

Movestic: 1 782 000kr
If: 2 970 000kr

Så ser det alltså ut på tre exempel.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.