Hej alla!

Jag behöver Er hjälp och erfarenheter kring stora klinkerplattor. Har tidigare satt upp kakel 15x30 och det var inga konstigheter om man tar det lungt och strukturerat. Skiljer det sig med stora plattor?

Jag vill sätta plattor enl. bilden. Det blir alltså en rad ovanför bänkskivan och 3 rader på en vägg, också detta ovanför bänkskiva.
kakel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har förstått att det ställs stora krav på att underlaget är rakt. Så jag tänkte sätta upp en gipsskiva efter ha rivit det gamla kaklet, så slipper jag mura, spackla etc.... ideér? räcker det? kommer fixet att fästa på gipspapperet? dvs det kommer inte att lossna?

den första raden vilar på bänkskivan. därefter kommer överskåpen direkt ovanpå så slipper jag kapa. tycker att 60 cm ovan bänkskiva är en bra arbetshöjd. på väggen blir det ju 3 rader.


behöver jag tänka på något särskilt? speciell typ av fix? hur grovtandad ska fixkammen vara? ska man ha fix både på väggen och baksidan av plattorna innan de sätts upp? Vill ha minimal fogstorlek för snygghetens skull! åsikter om detta? är de svårare att skära då de är tjockare? behövs speciell kakelskärare eller ska jag köra med såg? etc.....

Tack för er hjälp!

MVH

Samuel
 
Att montera så stora plattor kräver, förutom att ytan är ren, att den är helt plan. Ta ett långpass eller en rätskiva som är minst 1,5m lång. Placera denna mot väggen och se om det är några svackor/förhöjningar mer än någon enstaka millimeter.

Tre rader ovan diskbänk? Hur högt har du till tak? Normal bänkhöjd är 90 cm och tre rader ovan detta blir 180 cm - totalt 270 cm.

För att skära 60 cm plattor behöver du följdaktligen en kakelskärare som klarar 60 cm plattor. Jag köpte nyss en som klarar 66 cm och den kostade runt 4000:-. Går säkert att hyra någonstans. Att såga ser jag inte som ett alternativ.

Fixkammens storlek avgörs av plattans storlek och dess struktur på baksidan. Skulle tro att du ska använda en 10x10-kam men hör efter när du köper kaklet.

Att ha minimal fog ställer större krav på att alla vinklar är absolut vinkelräta eftersom du inte har någon chans att kompensera eventuella felaktigheter med att justera i fogen.
 
Tack för svar vojma! :)

Gällande plant underlag. Vad är lättaste lösningen? Tycker att det blir väldigt ojämnt när man river när kakel och massa gammal fix, cement... etc sitter kvar. Är det lättast att sätta upp en gipskiva så är saken biff? Så slipper jag spacka... Tänkte skippa att regla upp, utan istället köra betondpluggar direkt...

Gällande tre rader: det är ca 255 cm till tak. efter lite omräkning blir 3:e raden längst upp 45 cm,(fog är inte inräknat). ..... tror att det blir snyggt så....

Så handdriven skärare är bäst? Även på klinker? (är väl lite hårdare än kakel?). ANvände det när jag satte upp mindre kakelplattor och det gick snabbt och smärtfritt... kaptekniken skiljer sig inte med större plattor? Annars blir det att jag hyr på på cramo eller liknande.....

Ang fixkammen: hur läser man av på strukturen vilken storlek som ska användas.... jag upplever inte alltid att de som jobbar på byggvaru hus kan/vill/orkar hjälpa en... så bättre att vara säker... ;)

Fog: jag kör med större fog då..... funktion går före snygghet... räcker 3 mm???

Tack på förhand!! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.