F
Toppen för räntehöjningar lär vara nådd i november när nästa höjning kommer, men det beror på KPI siffrorna imorgon.
Men det dröjer nog tills hösten 2024 innan vi kan se någon sänkning, tippar att vi ser en platå snarare än en större sänkning på sikt.

Tills dess kommer många fler behöva varslas och företag gå i konkurs, det måste ske en rejäl utrensning av både hantverkare, byggare och hustillverkare samt att effektiviteten måste öka markant.

En fördel är att arbetslösa människor och nedlagda företag inte kan konsumera lika mycket och det hjälper till att hålla nere inflationen.
 
M
Får flashbacks från 2008 när varslen började komma hos storföretagen. Nu börjar Volvo cars med att 1300 tjänster försvinner. Kommande månader kommer garanterat flera storföretag följa efter när bolagens Q3'or börjar rulla ut och resultaten inte gillas av aktiemarknaden som vill se tydliga ansvarstaganden för att förbättra resultaten.
 
  • Gilla
Abc Defg och 2 till
  • Laddar…
Så länge kostnaden för att bygga ett hus överstiger priset för ett hus på andrahandsmarknaden så kommer byggandet ligga på sparlåga. Framförallt med nuvarande osäkerhet på flera punkter då både risken för fortsatta prisfall på bomarknaden i kombination med osäkerhet över ränteutvecklingen framöver. I stora delar av Sverige kommer det aldrig löna sig att bygga ett hus även om man får tomten gratis vilket gör att det är en förlustaffär redan från start.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
M
L Liljeros skrev:
Så länge kostnaden för att bygga ett hus överstiger priset för ett hus på andrahandsmarknaden så kommer byggandet ligga på sparlåga. Framförallt med nuvarande osäkerhet på flera punkter då både risken för fortsatta prisfall på bomarknaden i kombination med osäkerhet över ränteutvecklingen framöver. I stora delar av Sverige kommer det aldrig löna sig att bygga ett hus även om man får tomten gratis vilket gör att det är en förlustaffär redan från start.
Du menar ett nybyggt hus mot ett befintligt (minus tomtvärdet)? Beror ju på läget, läget och läget.
 
M Markarbetaren skrev:
Du menar ett nybyggt hus mot ett befintligt (minus tomtvärdet)? Beror ju på läget, läget och läget.
Precis, och stora delar av Sverige faller bort då priserna för redan byggda hus ligger under vad man får betala för ett nytt hus. Det gäller över orter där man får mer för ett begagnat men där tomtpriserna inte anpassat sig efter rådande marknad. Tror verkligen att detta kommer gynna tillverkare som Älvsbyhus som bygger billigare, skillnaden i andrahandspris är betydligt mindre än inköpspris för ett lite mer påkostat.
 
L Liljeros skrev:
Precis, och stora delar av Sverige faller bort då priserna för redan byggda hus ligger under vad man får betala för ett nytt hus. Det gäller över orter där man får mer för ett begagnat men där tomtpriserna inte anpassat sig efter rådande marknad. Tror verkligen att detta kommer gynna tillverkare som Älvsbyhus som bygger billigare, skillnaden i andrahandspris är betydligt mindre än inköpspris för ett lite mer påkostat.
Som husbyggare så skiter jag fullständigt i vad huset är värt efteråt. Jag var 30 år och hade valt plats och hus att bo i resten av livet.

Då spelar det absolut ingen roll om huset värderas mindre eller högre än nettokostnaderna.

Jag trodde ju värdet skulle vara miljonen lägre än vad mäklaren sa. Det kom ut på samma värdering som kostnaderna. Dock var det helt orelevant.
Det är precis samma hus och värde för oss även om mäklaren säger 0.5 eller 30 miljoner.


Men Svenskarna bygger visst på spekulationer och bygger drömkåken men inte har för avsikt att bo kvar så många år.
 
  • Gilla
spicykorv och 2 till
  • Laddar…
Så länge du inte behöver låna kan man resonera så, behöver du låna så har banken en diametralt annan åsikt.
 
  • Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Kommande månader kommer garanterat flera storföretag följa efter när bolagens Q3'or börjar rulla ut och resultaten inte gillas av aktiemarknaden som vill se tydliga ansvarstaganden för att förbättra resultaten.
Man får ju hoppas på en massa strejker i de fallen det handlar om att "förbättra resultaten" och se om aktieägarna föredrar det. Facken har redan lagt sig platt i löneförhandlingarna. Får vi inget för det är det ju dags börja kräva mer.
 
  • Gilla
GenRLee
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Som husbyggare så skiter jag fullständigt i vad huset är värt efteråt. Jag var 30 år och hade valt plats och hus att bo i resten av livet.

Då spelar det absolut ingen roll om huset värderas mindre eller högre än nettokostnaderna.

Jag trodde ju värdet skulle vara miljonen lägre än vad mäklaren sa. Det kom ut på samma värdering som kostnaderna. Dock var det helt orelevant.
Det är precis samma hus och värde för oss även om mäklaren säger 0.5 eller 30 miljoner.


Men Svenskarna bygger visst på spekulationer och bygger drömkåken men inte har för avsikt att bo kvar så många år.
Skulle nog inte säga att det handlar spekulation, andelen som bygger ett hus cash är väldigt låg och då behöver man vare sig man vill eller inte förhålla sig till husets faktiska värde. Och även om man inte behöver tänka på det så kan ju saker hända i livet som inte är planerat, tex dödsfalls, separationer eller att bli uppsagd. Att då även behöva acceptera en förlust på 1,5 miljon på huset är kanske inte jättekul även om det var precis där man drömde om att bo från början.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju alltid de som har råd och vill bo just i ett nybyggt hus, för att få det som de vill och sen ha 15 relativt bekymmersfria år framför sig.

Men alla de som vänder på kronorna kommer nog att överväga att istället köpa ett begagnat hus.

Precis samma sak med bilar, några har råd att köpa en bil och ta en stor värdeminskning - det är värt det. Andra väljer begagnad. Ju större skillnaden är och ju tuffare ekonomiskt läge som råder, desto fler kommer överväga det billigare alternativet.

På icke expansiva orter kommer troligen lyxrenoveringar och nybyggen att bli mer sällsynta. Men givetvis, de som bor där måste ju också underhålla sina hus och en renovering eller nybyggnation skrivs ju av över tid. Efter 10-15 år är ett badrum eller köks "nyvärde" förbrukat vare sig det ligger i norrlands inland eller stockholm. Bor man kvar mer än 20 år i huset så skulle jag säga att man ska räkna med att förbrukat renoveringen. Många i stockholm tänker ju att värdet på huset ökar, men det är ju bara de första 5-10 åren. Efter det tror jag det kvittar om köket är från 2003 eller 2013. Däremot är ju värdet på husen högre i storstäder / expansiva områden, så priset för renovering är procentuellt mindre.

Jag tror tyvärr att byggbranshen behöver ett stålbad för att lyckas effektivisera och komma ned i löne och lönsamhetsnivåer som är rimliga relativt sätt betalningsvilja och löner hos övriga befolkningen. Det är inte rimligt att ett badrum som renoveras på 3 veckor kostar mer än årsnettolönen för en lärare. Om det är material, löner eller effektivitet som är problemet kan man säkert diskutera, troligen en kombination. Men billigare måste det bli.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
M
P Pligg85 skrev:
Men Svenskarna bygger visst på spekulationer och bygger drömkåken men inte har för avsikt att bo kvar så många år.
Det där har jag ingen aning om. Jag tror dock att dom flesta köper hus där man vill bo.
Att hus och tomter kostar mer eller mindre på olika platser i landet beror helt o hållet på efterfrågan. Kostar en tomt 5msek på ett ställe och 50ksek på ett annat så betyder det att fler människor vill på där det är dyrt, svårare än så är det inte.

Min gissning är att dom allra flesta som köpt hus i storstadsregionerna för säg +10-15 år sedan idag kan sälja det och casha både tomt och nytt husbygge om man flyttar från storstadsregionerna.
 
M
J JohanLun skrev:
Jag tror tyvärr att byggbranshen behöver ett stålbad för att lyckas effektivisera och komma ned i löne och lönsamhetsnivåer som är rimliga relativt sätt betalningsvilja och löner hos övriga befolkningen. Det är inte rimligt att ett badrum som renoveras på 3 veckor kostar mer än årsnettolönen för en lärare. Om det är material, löner eller effektivitet som är problemet kan man säkert diskutera, troligen en kombination. Men billigare måste det bli.
Jag har aldrig renoverat ett badrum men du menar på fullt allvar att vi pratar 350-400.000kr för detta? Det låter ju helt orimligt dyrt. Mina "kollegor" i branschen som kröker rör, drar kabel och sätter kakel har inte direkt fantasilöner så frågan är vem som tjänar alla pengar om det kostar 400,000:-?

Sedan vet jag inte vilken verklighet du lever i när du skriver "komma ned i lönenivåer"? En målare är t.ex. ganska skrot i axlarna vid 50-55 års ålder, vill du byta lön och jobb med honom för 35,000 i månaden?
 
H
M Markarbetaren skrev:
Jag har aldrig renoverat ett badrum men du menar på fullt allvar att vi pratar 350-400.000kr för detta? Det låter ju helt orimligt dyrt. Mina "kollegor" i branschen som kröker rör, drar kabel och sätter kakel har inte direkt fantasilöner så frågan är vem som tjänar alla pengar om det kostar 400,000:-?

Sedan vet jag inte vilken verklighet du lever i när du skriver "komma ned i lönenivåer"? En målare är t.ex. ganska skrot i axlarna vid 50-55 års ålder, vill du byta lön och jobb med honom för 35,000 i månaden?
Beror väl på storleken på badrummet vad priset blir.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Så länge du inte behöver låna kan man resonera så, behöver du låna så har banken en diametralt annan åsikt.
Rättelse. Inte behöver låna för mycket.
Det finns faktiskt ett scenario där svensken inte behöver maxbelåna sig och krama varje öre ur mäklarens värdering.
L Liljeros skrev:
Skulle nog inte säga att det handlar spekulation, andelen som bygger ett hus cash är väldigt låg och då behöver man vare sig man vill eller inte förhålla sig till husets faktiska värde. Och även om man inte behöver tänka på det så kan ju saker hända i livet som inte är planerat, tex dödsfalls, separationer eller att bli uppsagd. Att då även behöva acceptera en förlust på 1,5 miljon på huset är kanske inte jättekul även om det var precis där man drömde om att bo från början.
Finns det inget mellanting i spektrat casha allt eller topplåna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.