Hej!
Nu har bygget kommit igång, och placeringen på de stora fönster vi valt kan förnimmas... Det handlar om stora fönster i sovrum (2ooX220cm) och en fönstervägg i ett allrum (ca 4 meter bred, täcker hela väggen).

...men hur ska dessa fönster täckas?

Givetvis har vi valt stora fönster för att få in så mycket ljus som möjligt, men sommartid behöver sovrummet mörkläggas nattetid och vintertid kan det vara trevligt med insynsskydd i allrummet. Vad vi söker är något diskret, som tar lite plats, men ändå effektivt! Hjälp!!!

Lamellgardiner har varit ett förslag, men känns inte det lite "offentlig lokal" över det hela...

Så HJÄLP MIG! Hur har ni löst problemet? Hur skulle ni lösa problemet? Både bra och dåliga exempel tas gärna emot!

Kaxe [smiley=undecided.gif]
 
Sovrummet har vi löst med vanliga gardiner i tjockare tyg. Persienner, rullgardin eller hissgardin är andra alternativ. De syns inte mycket när de är upphissade.

I vardagsrummet skulle jag satsa på en fönsterlampa. Det minskar insynen ganska mycket. Man kan kombinera den med en tunn vit gardin, t.ex. en tyllgardin, för att öka insynsskyddet mer men samtidigt släppa in ljus. Om det inte räcker skulle jag satsa på persienner eller liknande igen.
 
Fönsterlampa, vilken bra idé!
Har inte tänkt på "motljus".
Kombinerat med tunna ljusa gardiner blir det inte mörkt alls!

Tack!
 
Vårt fönster i sovrummet är 220brett och vi måttbeställde en rullgardin med mörkläggningstyg. 1500 spänn gick den på och jag tycker det var ett shysst pris.
Då kan vi ha tunnare gardiner istället och dom behöver inte dras för heller.
 
det är bara att inse att det blir dyrt om man vill ha det som man vill ha det...
1500 för en rullgardin!
Nåja, det låter rimligt - och framförallt nödvändingt.

hur gjorde ni? Blev det något speciellt tyg med mönster som funkar som kappa, eller enfärgat? Och beställde ni det lokalt eller över internet?
 
Vi har i vardagsrum och kök satt upp IKEAs rullgardin Enje, de släpper igenom ljuset men tar bort den värsta värmestrålningen mm, vilket behövs när man har stora fönster och solen skiner. De är diskreta när de är upprullade oxå. Enligt IKEA går dessa inte att kapa (som tex deras andra rullgadiner) men det har vi gjort med våra ändå och det funkar, lite pyssel men inte svårt. Tills ovrummet skulle jag oxå rekomendera mörkläggningsgardin annars blir det inte mörkt.
 
Kaxe skrev:
det är bara att inse att det blir dyrt om man vill ha det som man vill ha det...
1500 för en rullgardin!
Nåja, det låter rimligt - och framförallt nödvändingt.

hur gjorde ni? Blev det något speciellt tyg med mönster som funkar som kappa, eller enfärgat? Och beställde ni det lokalt eller över internet?

Vi har en kornich där rullgardinen är fäst på insidan så den syns knappt. Färgen på den är vit eftersom det ska matcha andra färger. Sedan hänger det också gardiner i kornichen.
Vi bor i Malmö och beställde hos en lokal firma...kommer inte ihåg namnet.
 
Tänk att få frostat glas så lätt...
Men kanske lite dyrt.

Ikeas rullgardiner verkar vara ett bra alternativ till paneler. Jag är lite rädd för att tröttna på panelgardiner, och något "större" alternativ vill jag inte ha. Det ska vara lätt och luftigt! Gärna osynligt, men absolut effektivt... Hur ska allt detta gå att fixa?

Till sovrummet tar jag nog era rekomendationer om mörkläggningsrullgardin på orden. Det blir säkert bra, även utan kornich, och får funka som alternativ kappa...

Tack för alla svaren!
Kaxe :D
 
IKEA's rullgardin Tupplur finns i 200 cm bredd. Mkt bra mörkläggningsförmåga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.