VI flyttade in i en bostadsrätt där en del garderober "kom med på köpet". När vi tog bort dem upptäckte vi att stora delar av det massiva trägolvet saknas under garderoberna. Det rör sig om glapp på upp till 4-5 cm, antingen vid avslut på plankan eller längs med en hel planka, om ni förstår hur jag menar. Se bild annars :)

Min fråga är hur vi bäst täcker dessa hål? Det finns inga spillbitar av träet någonstans att hitta. Men kan man köpa en planka av liknande kvalitet och pussla ihop något? Isf är det bäst att limma fast? Jag vet att man kan ta sågspån och lim, men eftersom det är så stora bitar som är borta så känns det inte optimalt..

Sen undrar jag om detta kan räknas som ett dolt fel? Det var alltså inga platsbyggda garderober utan helt vanliga IKEA-garderober.
 
  • Trägolv med en mätsticka som visar glappet där plankan saknas, kablar syns underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med en glipa på upp till 4-5 cm längs kanten under en tidigare garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dolt fel, nej.
Det är väl varken dolt eller ett fel.
 
Ta lös yttersta brädan och försök hitta nån som säljer likadana. Det blir snyggare om du byter det som är för kort istället för att pussla in småbitar.
 
G gaidin skrev:
Dolt fel, nej.
Det är väl varken dolt eller ett fel.
Hm, det var ju dolt, under garderoberna, och fel på så vis att så stora hål i golvet inte är fackmannamässigt eller vad man borde kunna vänta sig..? Eller hur resonerar du?
 
Fundera på var sladden ska ta vägen sen också...

Edit: de kunde ju lagt golvet runt garderoberna, det är inte ovanligt heller..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är väldigt vanligt att ytskikt saknas under/bakom garderober så nej detta är inte dolt fel snarare förväntat.
Instämmer i Useless förslag till lösning.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Tveksamt om det är ett dolt fel. En lösning om du inte hittar exakt likadana golvplankor kan ju vara att lägga en fris runt hela golvet. Kräver lite jobb men blir snyggt.
 
  • Gilla
Vihanna
  • Laddar…
Problemet blir bra mycket mindre om du sätter dit golvlister. Va skall du ha där nu? Skulle va mer bekymrad över el sladden.
Verkar ju varit så här ett tag med tanke på hur färgen skiljer sig.
 
V Vihanna skrev:
Hm, det var ju dolt, under garderoberna, och fel på så vis att så stora hål i golvet inte är fackmannamässigt eller vad man borde kunna vänta sig..? Eller hur resonerar du?
Om du hade tittat bakom garderoberna som ju inte var fastbyggda, hade du ju sett att det var glipor i golvet.

Glipor i golvet är ju endast ett kosmetiskt problem, inte ett fel i den bemärkelsen att lägenheten inte fungerar som den skall.
 
V Vihanna skrev:
Hm, det var ju dolt, under garderoberna, och fel på så vis att så stora hål i golvet inte är fackmannamässigt eller vad man borde kunna vänta sig..? Eller hur resonerar du?
Var garderoberna limmade eller spikade så att de bara gick att ta bort genom att förstöra dem?
 
Vi låtsas det är dolt fel, du stämmer och vinner... en längre brädbit än den du har nu på golvet. Några lister.

Kör på! ;)
 
Häll massa vatten på brädan så sväller den igen glappet.
Skämt åsido, som andra sagt..hitta en liknande bräda och byt ut :)
 
  • Gilla
Vihanna
  • Laddar…
H
Va stort är rummet?
Tycker inte golvet såg så väldigt bra ut för att jaga bitar till.
Jag skulle rivit ut och lagt allt nytt.
 
useless useless skrev:
Ta lös yttersta brädan och försök hitta nån som säljer likadana. Det blir snyggare om du byter det som är för kort istället för att pussla in småbitar.
Bra idé! Tack!

T topmount skrev:
Problemet blir bra mycket mindre om du sätter dit golvlister. Va skall du ha där nu? Skulle va mer bekymrad över el sladden.
Verkar ju varit så här ett tag med tanke på hur färgen skiljer sig.
Jag vet inte riktigt vad jag ska ha där, beror lite på hur enkelt golvet kan åtgärdas.. Antingen tänkte jag göra en riktig platsbyggd garderob eller så tänkte jag bara försöka fixa golvet och lämna utrymmet öppet. Men när plankorna både har annan färg och dessutom ser ut som de gör nu, så kanske jag bara sätter upp något nytt..
 
Garderob är bra. Ställ dit en ny så är problemet borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.