Hej!
Mitt hus är byggt 1948, och troligen är avloppsrör och vattenledningar från detta år (diameter gjutjärnsavlopp ca 11 resp. 7 cm, ca 28 resp. 34 mm vattenledningar, och ca 22 resp. 27 mm elementvattenledningar). Vi har fått byta vissa bitar eftersom och de har läckt och varit halvt igensatta av rost mm. Det är 2,5 våningar + källare, 227 m2 bostadsyta. Vi har 1 badrum på 1:a vån, 1 badrum på 2:a vån och en toalett på 3:e vån. Självdrag, förr olja, nu bergsvärme (bytt 2006). Vi har bott där i 4 år. Det är ett f.d. hus med trapphus och 2 lägenheter.
Jag har tänkt att byta avloppsstammarna (AL), vattenledningarna (VL), elementvattenledningarna (EVL) och ev. radiatorer (R) och ventilation (V).
Så jag har lite frågor!

1. Kan man byta AL + VL + EVL + ev. R + V 1 vån i taget för att undvika kaos hemma och för kostnaden?
2. Bör man i så fall börja uppifrån eller nerifrån? Går det över huvud taget att bo hemma vid renoveringen?
3. Ledningarna går ju inuti väggar o golv, måste man förstöra halva huset för att byta eller kan man bara låta de gamla ledningarna sitta kvar (och dra nya i de gamla, de nya är ju tunnare) eller dra nya utanpå vägg?
4. Bör man byta alla ledningar eller bara de vågräta?
5. Är det lämpligt att byta alla R samtidigt (ca 25 st) och sätta upp några nya i trapphuset?
6. Kommer varmvattnet att komma fortare med nya tunnare ledningar (nu tar det 3-4 min)?
7. Kan man använda gamla toalettstolar till nya avloppsrör (spolmängd, rördiameter) och vice versa?
8. Är det lämpligt att montera kulventiler innan alla kranar (för att underlätta underhåll och kranbyte)?
9. Fungerar "vattenfelsbrytare" bra?
10. Vad är det för fördelar med ett känt toalettstolsmärke (okänt = ca 700:-, känt = 2000 - 3000:)?
11. Huset har självdrag, jag har bytt från olja till bergvärme, hur påverkar det ventilationen och fukt på vinden? Bör jag övergå till mekanisk ventilation? Med värmeväxlare?
12. Bör man ta bort tätlister ca 20 cm på ovansidan fönstren för bättre V i rum med tilluft?
Det finns inga tilluftsventiler i rummen, bara frånluft (= fel?).
13. Vad kan kalaset ungefär kosta och hur lång tid tar jobbet?

Hoppas ni har tålamod med mina många frågor!
MVH Tommy :confused:
 
Det lät mastigt!
Det går att ta en våning i taget, en smaksak om dustartar uppe eller nere. Men uppe är nog att föredra. Kvarboende går om alla är med på att det kommer att bli bök. Byt allt när du väl drar i gång ett sådant här projekt.
Radiatorerna är inte säkert att du behöver byta.
Om du vill ha snabbare varm vatten så koppla in VVC ( varm vatten cirkulation) när du ändå bygger om allt.
Det går fint med gammla stolar och i regel så är kvaliten samma som dyrare stol. Billiga stolar har spol mekanism i plast medans de andra har det någon metall.
Och det är brukligt(Ev lag) på att det ska sitta avstägning ventil före spol ställe.
 
Jag bytte nästan allt mitt vatten medan vi bodde själva bytet var bara ett bortfall på några timmar då jag dragit det nya parallellt med det gamla. Vissa delar går ju inte att göra parallellt men då får man tänka en och 7 gånger och ta dessa snabbt när man väl bryter.

Avloppen bytte jag inte men i de nya badrummen bytte jag såklart till nytt shit så att säga.

Sen hade jag gamla KV-järnrör så i det att jag började röra i skiten så tjoff så var de helt täta i princip. :(

Hade även avluftning ut genom taket och detta ersattes av vakumventil ovanför högsta punkt. Byggde om badrummet just under denna ventil så att den skulle bort var ett faktum.

Sen kan man ju göra temporära lösningar också tex gamla rör sista biten tills man gör om det rummet och liknande. Jag skulle INTE riva allt, risken är att man tappar sugen och får en depression på köpet eller måste tulla på slutresultatet bara för att få det klart.

Tar lite lösa frågor också:
5. Nej värmesystemet om det är bra dimensionerat tycker jag bara är bortkastade pengar att byta. Är det tätt så kan det hålla i uppemot 100 år iom att det är ett slutet system. Här förordar jag byta efter hand.

6. Ja men ledningarna får ju inte vara för långa ändå ;)

7. Normalt sett ja iaf golvmonterat är oftast inga problem, finns även "adaptrar" att köpa om man vet vad de heter.

8. Har du överdrivet med pengar så kör hårt men jag skulle förorda att man kan bryta stamvis dvs där det går upp ifrån källaren tex. Kranar byter man så grymt sällan att det inte är säkert att kulventilen fungerar då det är dags.

10. Att kända tillverkare har delar även efter 3 år samt support som är värd namnet. Fått ny inloppsventil till min IFÖ gratis när den andra läckte enbart genom telesamtal.

12. Nej inluft ska tas genom ventiler helst så kan man ju styra flödet.

13. Mycket och det är klart just innan du säljer huset/avlider. :D
 
Hoppas att det går att börja uppifrån, 2:a o 3:e vån samtidigt o vänta med 1:a vån + källare.
Men om man tar allt samtidigt: går det att tillfälligt sätta dit gamla wc-stolen + duschkabinen på 1:a våningen medan man renoverar på den 2:a vån? (med tanke på läckage mm)
Det gör inget om det är stökigt o hål i väggarna i det tillfälliga badrummet, bara det fungerar någorlunda tills 2:a vån är färdig.
Hur kopplar man in VVC o vad kostar det, drar det mer ström?
Angående:
5. Får nog vänta med radiatorerna...
6. Det tar 3-4 min även på 1:a våningen, slöseri med vatten.
7. Kan man då ha en tillfällig adapter (med tanke på den tillfälliga gamla wc-stolen) o sen byta när allt är färdigt?
8. Kulventilerna är ju mycket just för den tillfälliga lösningen också, borde bli smidigare?
10. Låter vettigt, får nog bli ett känt märke...
12. Tyvärr finns det inga tilluftsventiler någonstans i huset, och med tegelfasad är det inte lätt att skapa nya, enklast är väl att skära bort list i överkant.
13. Jag var rädd för det svaret...:eek:

Angående golv: Jag vill inte ha kakel/klinker, så; passar det bäst med plast eller linoleummatta? Jag ska ha duschkabin resp. badkar.
Kan jag lägga mattan direkt på den gamla plastmattan?
Kan jag måla eller bör jag ha våtrumstapeter?
Bör jag limma fast mattan?
Kan jag fästa wc-stol med silikon direkt på mattan?

Tack för nu!
Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.