Hej

Idag har vi pannan med inbyggd vv-beredare i pannrummet som är beläget i "stugan" som är en byggnad bredvid vårat hus. Från pannan till tappställen i huset är det mellan 15-25 meter och det blir förstås en sju-helsikes massa spolande varje gång man ska få fram varmvatten.
Detta känns inte bra, och inte billigt :(

Jag har funderat på att sätta in en el-uppvärmd vv-beredare i huset och koppla på alla tappställen på den för att inte spola bort så mkt. vatten och spara lite energi.

Jag har fått tips om att installera en 300 liters beredare som kopplas till tidur och således bara värms på natten när det är lågtariff på strömmen. Detta skulle ge ungefär 55-gradigt vatten på dagarna, och iom. ackumuleringseffekten så skulle natt-värmning av vattnet vara tillräckligt. Och legionella lär inte vara ett problem då vattnet tappas flera ggr. per dag.

Det jag oroar mig över är att denna beredare kommer väga minst 500kg. Golv-bjälklaget på nedervåningen i vår timmerkåk från 1911 borde klara det men det låter tungt :-[

Det känns heller inte så klokt att sätta beredaren där jag tänkt, i en garderob i hallen. Om (när) den går sönder så har jag 300 liter vatten på golvet.
Vet ej vad det är för risk att den skulle spricka men ändå.

Är det någon som har några erfarenheter att dela med er av?
 
Du kanske kan komplettera ditt nuvarande system med varmvattencirkulation (vvc)?
 
Ja tanken har slagit mig.
Jag vet dock inte hur detta funkar, kan du förklara?
Innebär det inte att det vatten som cirkulerar "utomhus" kyls ned då med effektförlust som följd? ???
 
Man cirkulerar varmvattnet och vänder det uppe vid huset.
syftet är att flytta varmvattnet närmare tappstället för att man inte ska behöva vänta på vv (och därmed även förhindra att spola in iskallt vatten i beredaren)

Förlusterna med vvc kan bli stora!

Förlusterna kan minskas med hjälp av välisolerade vv och vvc ledningar.
Man kan också behovsstyra vvc.
Koppla vvcpumpen via en timer som stänger av när inget behov finns ( tex.nätter och dagar)
eller kanske koppla den via en rörelsedetektor.


Har du möjlighet att ordna välisolerade rör till vvc?
 
Ja de går att isolera men de ska på sikt bytas eftersom det är galvade rör = galvet släpper och sätter igen kranar och dyl. med lite rost i vattnet ibland.

Så isåfall blir det att byta alla rör och i samband med det isolera dem ordentligt så att torpargrunden inte värms upp.

Har kikat på Ecoflex kulvertrör, jag gissar på att de kostar skjortan?

Vill dock inte ha plaströr då endast koppar känns som ett bra alternativ.

Men ett problem kvarstår och det är att vv-beredaren i pannan är ganska liten, gissar på max 100 liter. Och det är frågan om det räcker när det kommer en liten människa till världen i höst?
 
Hur värmer du panna och beredare?
 
Idag olja. Snart el.
 
Har ni stort varmvattenbehov, många personer? Hörnbadkar, badkar eller inget badkar? Beroende på det skulle jag sätta in en elberedare inomhus och inte större än nödvändigt. 120 l räcker långt, dock inte till hörnbadkar. ::)
 
Idag är vi 2, i höst 3, nästa år kanske fler? ;D

Vi har 2 badkar idag, 1 per våning, men kommer slutligen att endast ha ett badkar, gammalt gjutjärn med fina tassar :) och en dusch.

Men vi har inte direkt stort vv-behov.
Det enda man önskar är att få upp varmt vatten snabbare, och inte spola bort 50 liter per gång förstås.

Så det känns som det blir en beredare i huset.
Tippar på att 150L får duga.
 
Om du har för avsikt att värma vv med el ute i pannrummet i framtiden så tycker jag att du ska skippa vvc och satsa på en elberedare inne i stället (el som el och du får det närmare tappstället då)

Hade varit skillnad om billigare vv kunde beredas ute i pannrummet.

Dina funderingar ang värma med billig nattel verkar vettiga.

Jag har ingen uppfattning ang vikten på beredaren.

Om du däremot är orolig för läkage vid beredaren så är ju en säkrad placering med golvbrunn och anordning som underlättar upptäckt av smygläck önskvärt.

Vid läck har du så mycket vatten brunnen och pumpen förmå ge att tampas med. att beredaren innehåller 300 liter spelar ingen roll i det avseendet.
 
Oljan är ju inte så mkt. billigare idag.
Sen har vi köpt en luft-luft pump som sparar lite pengar.
Så pannan gör inte så mkt. nytta numer förutom att den
värmer elementen när det är riktigt kallt, och vv.

En vacker dag så brister vv-beredaren, har hört flera som råkat ut för detta.

Det får bli att såga hål i väggen i badrummet och placera vv-beredaran där, under trappan.
Och på nåt sätt göra ett golv som lutar ut mot badrummet för framtida vattenläckage :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.