I mitt hus som jag har bott i några månader har jag en stor vedpanna som jag börjat elda i. Pannan är stor som sjutton, rymmer säkert ved som är 1.5 meter lång.
Pannan är inkopplad enligt bilden nedan. Alltså:
Stora pannan (vedpannan) är ansluten med cirkulationspump till lilla pannan (oljepannan). Här låter det som om om det finns luft i detta system då det skvalar om denna pump. Varmvatten fås genom stora pannan, eller lilla pannan, man kan stänga av den lillal med en kran när man eldar med ved.
Vad jag förstår är tillbakaledningen från lilla till stora pannan inkopplad i ledningen som går till expansionskärlet ( det slutna lilla).
Stora pannan har ett eget expansionskärl som tycks vara av öppen typ och står placerat på andra våning.
Såsom jag förstår det värmer alltså stora pannan upp den lilla, som sedan elementvärmen kommer från. Lilla pannans olje respektive elpatron är avstängd när jag eldar ved.
Det enda sätt jag kommit på att lufta mellan stora och lilla pannan är med en utloppskran som sitter efter cirkulationspumpen.
varmepanna.jpg
Idag har jag eldat hela dagen och fått upp en bra värme i huset, från 16 till 24 grader och en temp i stora pannan på 90 grader. Då visar lilla pannan 60 cirka. Borde inte dessa vara lika? Mitt hus är drygt 200m2 fördelat på två våningar och är byggt 1973.
HUr skall man hantera det lilla expansionskärlet? Skall ma ntillse att det är luft i? Det tycks vara en bilventil i botten.
 
Kave skrev:
Idag har jag eldat hela dagen och fått upp en bra värme i huset, från 16 till 24 grader och en temp i stora pannan på 90 grader. Då visar lilla pannan 60 cirka. Borde inte dessa vara lika?
Det är nog i sin ordning att det är lägre temp i lilla pannan ... dit kommer ju den avkylda returvatten från radiatorkretsen. Jag ser inget onormalt i det ... men jag är ingen expert ;)
gaia
 
Lilla expansionskärlet (slutet) ska ha ett visst förtryck, som man pumpar i när det inte är vatten i kärlet. Förtrycket beror på husets höjd, eller hur högt översta radiatorn sitter, egentligen.
 
apersson850 skrev:
Lilla expansionskärlet (slutet) ska ha ett visst förtryck, som man pumpar i när det inte är vatten i kärlet. Förtrycket beror på husets höjd, eller hur högt översta radiatorn sitter, egentligen.
Behöver detta justeras efter hand om man t ex luftat systemet?
 
Nej, förtrycket beror som sagt på huskonstruktionen. När du luftar gör du det på andra sidan membranet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.