Har vid stugan en ganska stor tomt, varav endast en liten del precis framför huset är klippt gräsmatta, resten är helt vildvuxet.

Har tänkt att försöka hitta på något att göra åt detta, tycker inte om riktigt att ha det så alldeles nära huset. (små barn och ormrisk m.m)

Ett alternativ är ju naturligtvis att göra gräsmatta av alltihopa, men eftersom det är en sommarstuga vill jag inte ha gigantiska gräsmattor att klippa heller. Inte kul att åka ut över en helg och då klippa gräset i en hel dag.

Så frågan är, finns det någon som har någon kul idé om vad jag kan hitta på att göra som när det är gjort inte kräver samma insatser som en stor gräsmatta att klippa?

Alla idéer mottages tacksamt, antingen något man kan göra i hela trädgården eller i en del av den.
 
Har forskat lite själv och hittat ett alternativ till gräs; man kan tydligen göra en matta av timjan som även håller att gå på. Det kanske kunde vara något att göra på en del av tomten.

Någon som sett/gjort detta?
 
Jag har använt backtimjan (thymus serpyllum) som marktäckare på en mindre bit, fast inte där man gick mycket. Ja, den tål en del tramp men passar kanske inte där man går som allra mest. Men den täckte fint - tror att just backtimjan är en av de bättre på att bre ut sig bland de olika timjansorterna. Den ger en fin, tät matta som blir lilarosa när den blommar på senvåren, mycket effektfullt.

Det kan nog vara jobbigt att täcka större partier med den för den måste rensas från ogräs varje år. Mattan blir visserligen tät men för tunn för att hindra t ex gräs från att spira upp genom den.

Backtimjan gillar torr och mager jord och behöver ganska mycket sol för att trivas bra.
 
Kan du inte anlägga blomsteräng? Behöver bara slås med lie en gång om året. Kanske inte närmast huset om du oroar dig för ormar men ändå. Passar bra på landet.
 
Jag fäste mig främst på:
Sickboy skrev:
Har tänkt att försöka hitta på något att göra åt detta, tycker inte om riktigt att ha det så alldeles nära huset. (små barn och ormrisk m.m)
Eftersom min syster blev ormbiten av en sån här liten ormunge vars gift är extremt starkt (syrran fick flera hjärtstillestånd och det tog ett år innan hon tillfrisknade helt) tycker jag att Sickboy med barn tyvärr endast har två alternativ ... asfaltering eller hårdklippt och regelbunden klippt gräsmatta. Äng är i detta fall uteslutet och timjanmatta, precis som Farzan säger, svårt att få etablerad på större ytor och behöver flitig ogräsplockning.

Har man hund brukar ormar hålla sig undan trädgården då de vill ha lugn och ro.

Knivig fråga.
 
Ja, blomsteräng går ju tyvärr bort, hade väl varit det enklaste annars.

Asfaltera känns väl inte heller helt rätt :)

Angående det här med timjan, fick ideén här: Bakker - Marktäckande växter, ett alternativ till en gräsmatta

Om man tänker sig att man lägger markduk under, och sedan ett lager med jord eller kanske grus, borde man inte slippa mycket av gräset som kommer upp då. Kanske ändå är svårt att få det att bilda matta, men kanske kunde försöka i en liten bit av trädgården.

På samma sida nämns även krypen, någon som har erfarenhet av sådan?

Har även funderat på om man kunde lägga kullersten någonstans, något i stil med bilden nedan.

Kanske även kan göra en uteplats och lägga lite plattor på en bit av trädgården.

Naturligtvis kommer jag inte undan gräs helt, man får väl i så fall ha gräsmatta emellan dessa partier (eller trädgårdsrum brukar man ju höra ibland) för att knyta ihop liksom, men målet är att inte ha bara gräs eftersom det skulle bli otroligt mycket att klippa. Det är en stor trädgård......

Gräs förresten, finns det någon sort som växer grymt sakta och inte behöver klippas lika ofta kanske?

När det väl blir dags får jag ju sätta mig ner och skissa upp det hela, men jag vill gärna ha fler idéer. Jag är inte rädd för om det är mycket jobb att genomföra, hellre en stor insats nu och få det bra. Så kom gärna med förslag på vad man kan hitta på mer.

Yonna: Låter väldigt otäckt med din syster, får mig ännu mer att vilja göra något åt gården innan man kan låta barnen springa runt och leka.
 
  • kullersten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypen, ja det har jag haft - samma art som de rekommenderade i länken (juniperus horizontalis), fast jag hade en namnsort som heter "blue chip" och är mera blågrön. De var väldigt bra marktäckare, fyra plantor täckte effektivt ett par kvadratmeter två år efter plantering. Tålde en del tramp men inget man gärna går på - de är visserligen låga (två, max tre dm) men det är ju ändå vedartade buskar med korta men rejält stickiga barr.

Liksom timjan gillar krypenen torr, mager jord och mycket sol. Jag hade dem faktiskt grannar med varandra och övergången blev rätt effektfull - enens graciösa blågröna skott som sträckte sig över timjanens djupgröna matta och kontrasterade mot de lila blommorna.

Ang huggorm: Det lär vara en myt att de små är giftigare än de stora. De som blir så sjuka som Yonnas syster hör oftast till de som är överkänsliga mot huggormsgift. Men vad hjälper det, det är ju inte förrän man blir biten som man får veta om man är överkänslig eller inte.
Jag har blivit biten två gånger - en gång som barn och en som vuxen - är inte överkänslig men det var otrevligt nog ändå. Så det är förståeligt att Sickboy inte vill ha blomsteräng där barnen leker om det finns mycket orm i området.
 
Weibulls har lanserat en ny grässort i år, Lazy, som ska växa långsammare och kräva mindre skötsel rent generellt. Kanske värt att testa.

Annars är väl alternativet att kolla med de bofasta grannarna. Du kan säkert hitta någon som kan tänka sig att klippa er gräsmatta några gånger per säsong för en rimlig peng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.