har en 1 1/2 plans villa med källare på ungefär 130m2. Värmer både huset och tappvattnet med oljeeldning. Då oljan blivit så pass dyr har jag funderingar på att installera bergvärme.

Borrhålet är gjort sen tidigare, 150m. Allting är draget och klart fram till valet av pump. Eftersom jag har kvar vattentanken från oljeeldningen på ca 1,2m3 funderar jag på att bara köpa pumpen och köra den mot tanken. Blivit rekommenderad en 8kw. Har förstått att jag kommer tjäna på minskade start/stop på pumpen.

Min undran är om det är lönsamt att köra med den stora tanken istället för att köpa komplett utrustning från leverantör? eller blir energiförlusterna i en stor tank för stora?

Radiatorkretsen är direkt inkopplad på tanken och tappvattnet värms i två slingor i tanken.

Vore intressant att höra personliga erfarenheter samt resonemang kring lönsamhet.

Är det f.ö. någon som har erfarenhet av vartalsreglerade värmepumpar avs. hållbarhet och funktion?

Huset är beläget i norra bohuslän.
 
du föreslår alltså att köra fask kondensering, vilket är en hökst olönsam lösning. verkningsgraden på anläggningen blir låg med en sån inkoppling.

kö allt nytt, så bllir det bra.
 
Det finns ingen anledning att hålla 1200 liter vatten varmt för dig, det blir olönsamt som Carman skriver.

Nä, köp du en komplett bergvärmepump med varmvattenberedare inbyggd, typ Nibe 1225-6.
Har du stort bubbelbad (över 200 liter), köp 1125-6 och docka sep. varmvattenberedare till den.
Enklast och förmodlingen också mest ekonomiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.