Hej, vi har köpt tomt och hus genom fiskarhedenvillan och har inte kunnat ändra hur badrummet ska se ut på ritningen men får välja kakel mm från viss firma och badrumsinredning från ballingslöv. Jag skulle vilja ha en stor spegel, rund el rektangulär och ha handfatet med kommod framför så att spegeln fortsätter under dessa. Hur gör man då? Ska spegeln delas och ”passas in” utefter måtten på kommod och ev rör eller borrar man på något sätt bara hål i spegeln?

Om man har en spegel som täcker en hel vägg från golv till tak ska man då kakla under för att skydda mot fukt eller finns billigare alt som är lika fukt-säkra?

Helst skulle jag vilja ha ett spegelskåp med ledbelysning dimmbar och helst rundad form. Förstår att man då inte kan ha en dörr för då kan man ju inte öppna den. Men tänker om man bygger ihop flera vanliga skåp och rundar av hörnen. Helst skulle jag vilja hitta färdigt skåp men de enda jag hittar är på 60 cm diameter och jag vill ha minst det dubbla men det är ok att det är i flera delar om det inte finns stora spegelskåp på marknaden. Dvs att det blir som luckor i spegeln som man kan öppna för att komma åt skåpet bakom men när man stänger blir helhetsintrycket en stor rund spegel. Frågan blir då oxå kan man fästa en vägghängd kommod med handfat i detta eller blir de för tungt. Tips på leverantör av specialbeställda badrumsskåp med spegel (malmö/Vellinge/ eller vart som helst) tas gärna emot liksom en ungefärlig prisuppgift. Blir det jättedyrt lär mannen min inte gå med på den delen med spegelskåp.
 
  • Modernt badrum med rund spegel ovanför en flytande kommod, pendellampor och neutrala färgtoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett enfamiljshus med markerade rum som kök, vardagsrum och WC samt möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med stor, rund, upplyst spegel över kaklad vägg och rektangulärt handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med rund spegel, rund handfat, svart bänkskiva och hängande lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lyxigt badrum med marmorgolv, väggmonterad kommod, spegelvägg och infällda taklampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Skall försöka ge mig på lite svar :)

Bild 1 ser ut att stämma någorlunda med storleken på ert badrum, så detta är kanske den mest rimliga lösningen. Bild 2 och 3 se ut till att vara bra mycket större badrum och det blir därför svårt att ”passa in” den designen/känslan i ett mindre utrymme.

”Kakla bakom spegeln”
-Ja. Det enklaste är att kakla upp väggen då det är fuktspärr och annat som skall dit. Går en spegel sönder är det praktiskt att inte behöva göra om fuktspärren/väggen. De runda speglarna sitter dessutom en bit ut från väggen med belysning osv.

Mer saker att fundera på är storleken på spegeln. Det blir snabbt opraktiskt att transportera själv, så hitta ett glasmästeri som kan producera, leverera och montera spegeln. Jag tror på en delad variant då badrummet ser ut att ligga nära 1600mm i bredd. Har du tur kan det passa med standardmått på kommod, handfat. Infästningen sker då i bakkant och jag tror det är opraktiskt att göra det genom en spegel.

vidare så verkar de på bilderna ha glömt bort avloppet, eller så ligger det dolt in i väggen på något vis. Det går ju att bygga ut väggen, men då börjar badrummet bli för litet för att det skall följa byggstandard så det går inte.

en variant är att ha infästningen på sidorna som de verkar på på en bild här, men på måste inpassningen millimeteranpassas.

på bilderna ser man nästan ingen förvaring, vilket är ganska opraktiskt. I det lilla badrummet finns det inte så mycket plats över för att ha det någon annan stans. Vi har ett badrum i samma storlek med 4x80-lådor och de är proppfulla :)

ett runt skåp med inbyggd spegel på 120cm…
Blir nog ganska långt ifrån känslan på de bilderna du visar. Himla opraktiskt dessutom.

ju mer jag funderar på detta tror jag badrummet är för litet för att realisera den känslan du är ute efter.
Dyrt blir det oavsett. Men det är ju synd att lägga pengar på något som kanske inte riktigt har förutsättningarna för att bli bra.

Rent tekniskt går allt att lösa, det är bara att kasta pengar på problemet tills det är löst. Som de gör i Dubai hela tiden ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej, är mest hotell-lyx känslan jag är ute efter. En idé är att även tillämpa idén med stor spegel på det större badrummet på plan 2, men att ha rund i ett badrum och rektangulär i det andra badrummet.

Då blir det kakel bakom spegeln.

badrummet på övervåningen är det badrum vi kommer använda mest då alla sovrum ligger på plan 2, så där är behovet av förvaring större men håller med om att förvaring behövs alltid. Fästa kommoden på kantsidorna håller jag med om att de är en dålig idé så bäst blir nog att beställa tvådelad spegel. Tack är tipset om transport o montering förresten! Ska spegeln på plats sist så blir allt så mkt lättare oxå för då kan vi ta det efter allt annat är klart och hus-entreprenören är färdig.

Jag tänker mig kommod med 2 lådor i och då tvådelade speglar bakom ex kommod bright 100 eller 80 resp 120, höjd 48 cm djup 43. Tror du att man ändå får samma problem med avloppet? Har inte alls tänkt på det med avloppet och att badrummet ev blir för litet då.
För att gömma undan rören mm skulle man kunna bygga ut väggen (likt bakom toalettstolen) så att nedre delen golv-kommodens övre kant går ut någon decimeter så att det blir en lite hylla där eller räknas det ändå som att badrummet då blir för litet ? Om man sen sätter spegel med ledbelysning ovanför och en liten del undertill mot golvet så får man det mest likt det uttryck jag är ute efter. Vad tror du om det? Har du något bättre allt så kom gärna med förslag.
 
Att bygga in avlopp är en fråga för snickaren/rörläggaren, vet inte hur det går att anpassa för ert hus. Men då det byggs från grunden går det eventuellt att göra anpassningar. De har eventuellt ”säkert vatten” vilket kanske innebär att det finns en inspektionslucka på utsidan av väggen. Mycket ”om” och ”kanske” nu, som sagt, kolla med de som bygger.

lägger med två bilder från vart badrum. Vi måttbeställde marmorskivan innan kaklet satt på väggen, så det var lite nervöst. Snickaren lovade dock att 1600 skulle funka. Skåpen och skivan har en marginal på 1,5mm (!) men… det passade.
 
  • Ett modernt badrum med vita kakelväggar, spegel och handfat på marmorskiva med precis passform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med vita kakelväggar, glasduschvägg, takdusch, handdusch och väggmonterad toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, ja jag får fråga för det står inte nånstans och val av kommod/spegellösning påverkar kakelval mm så får börja där. Inbyggt vore ju önskvärt. Oj ja marmorskiva är ju rätt mkt dyrare än en spegel så va skönt att den passade!
 
Vårt avlopp går för övrigt in i väggen bakom kommoden. Snickare och vvs:are löste det så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.